|
Smyčový kvartet č.3 (1974), 15´, man., rec,: CRo Praha
Allegro moderato – Tranquillissimo.Presto
Prem.: 23.10.1976, Kulturní dům Tanvald. Kociánovo kvarteto
Studujete-li kompozici, jste neustále pod tlakem učitele: Piš, piš.
Jakmile školu opustíte, octnete se najedmou ve vakuu, kdy od vás nikdo nic
nechce. V takovémto „hubeném“ období jste rádi za každou nabídku ke
kompoziční práci.
V této hubené době jsem byl vyzván kamarádem k vytvoření smyčcového
kvintetu o netypickém obsazení: 3 housle, viola, violoncello. Onen kamarád
totiž hrál jen tak pro radost v amatérském kvartetu. Měli ale 3 houslisty,
takže jeden musel vždy pauzírovat. Aby mohlo alespoň něco hrát všech pět,
tuto mezeru jsem měl vyplnit. Začal jsem žádaný kvintet psát. Dodnes si
pamatuji, jak jsem stál v krásném slunečném večeru na stanici tramvaje u
Jindřišské věže a najednou mi napadlo vstupní téma. (Že jde o ohlas
nedávno navštíveného koncertu s provedením Bachovy Mše h moll jsem zjistil
až dodatečně.) S radostí jsem začal téma doma na papíře rozvíjet. Brzo mi
ale přišlo té hudby pro tak nepraktické obsazení líto. Něco jsem z již
udělaného přepracoval, něco zachránily dvojhmaty a dále jsem již
pokračoval v kompozici pro obsazení běžného smyčcového kvarteta. Tentokrát
jsem chtěl vytvořit lyrickou skladbu, která plně odrážela mé tehdejší
rodinné štěstí s nejpěknějšími výhledy do budoucnosti. Dal jsem si
artistní formální cíle, neboť šlo o kompozici zařazenou do mé tvůrčí
metodické řady, v které jsem zkoumal další možnosti svého skladatelského
vyjadřování. Prvá věta měla mít důslednou zrcadlovou reprisu sonátové
formy. V siamsky srostlém dvouvětí druhé poloviny kvartetu jsem si zas
pohrával s kontrapunktickými kombinacemi, přičemž mým cílem bylo
kombinovat takové melodické útvary, které působí také samy o sobě. Byla to
má tichá opozice těm kontrapunktickým strukturám, kde protihlasy nebyly
ničím jiným, než vyfigurovaným nesamostatným harmonickým hlasem. Na
vrcholu této dvojvěty (pomalá, rychlá, návrat pomalé, návrat rychlé) pak
zazněla kombinace všech tří témat v této části užitých. Trochu jsem se
trápil s konem, po přehrání skladby mému učiteli mi Jiří Pauer doporučil
zcela jinou koncepci závěru (do ztracena). Skutečně jsem ji napsal, ale
nakonec se při všech četných reprisách skladby hrál můj energický konec.
3. smyčcový kvartet se stal jednou z mých nejhranějších skladeb, a to na
nejrůznějších pódiích: od Pražského jara, po koncerty-besedy na českém
venkově. Kromě Kociánova kvarteta ho hrály i jiné soubory. Jasný, zřetelný
hudební jazyk zajišťoval přátelské přijetí publikem i souznějící reakce
muzikantů. Byl ovšem trnem v oku těm, kteří měli pocit, že se má česká
hudba ubírat jinými směry, a že mladý skladatel, kterým jsem tenkrát byl,
nemůže takhle komponovat. Protože jsem se nad těmito výtkam poctivě
zamýšlel, tvářnost mých kompozic následujících 3. kvartet se pomalu
měnila. Skutečnost, že byl ale tento kvartet jistou mou provozovací
stálicí, zatímco ostatní skladby – takzvaně modernější – nebyly zdaleka
tak přijímány s radostí, také sehrávala svou roli při vytváření názorů na
to, jak mám dále komponovat.
Noty ke stažení
|
|