|
Sextet pro hoboj, harfu a smyčcové kvarteto – Hrubínovské
variace (1999), 23´,
man. CD: Radioservis
I. Je v nás prostá touha - žít (Z Hirošimy). Molto moderato
II. Mají v hlavě všedních starostí jako much (Z Variace na loňskou
romanci). Allegro molto vivo e risoluto
III. Copak je možné, že smrt zevšední? (Z Romance pro křídlovku) Adagio
molto
IV. Neboť kdyby zašel chlapec v muži, nic by nezbylo z lásky, nic by
nezbylo z poezie (Ze Syrinxu). Allegro risoluto
Prem.: 19.1.2000., Dvořákovasíň Rudolfina, Jana Brožková-hoboj, Jana
Boušková – harfa, Kociánovo kvarteto
Sergej Prokofjev v jedné ze svých životopisných statí píše, že jeho tvorba
se odehrává v několika – částečně i odlišných – tvůrčích liniích. Myslím,
že takové linie má každý autor. I já jsem v rozličných dobách svého
skladatelského vývoje preferoval tu něco, tu zas něco odlišného.
Momentálně upozaďovaná stránka tvůrčího profilu – jedna z oněch
prokofjevovských „linií“- ale vždy dřímala a čekala na své probuzení.
Už od pubertálních let jsem ve svém komponování často uplatňoval lyrické
hudební obrazy. Byla to nejintimnější část mého kompozičního já
charakterizovaná snahou o intenzivní melodiku a „šťavnatou“ harmonii. Už
od zmiňovaných pubertálních let jsem nosil v srdci abstraktní představu
nanejvýš lyrické skladby, která měla být manifestačním extraktem tohoto
typu mého myšlení. Po provedení mého Klavírního kvintetu v Komorním spolku
při české filharmonii jsem byl vyzván jeho tehdejším předsedou Karlem
Mlejnkem, ať pro spolek připravím další své provedení a byla mi dána zcela
volná ruka v obsazení. Dávná touha napsat superlyrickou skladbu se
přihlásila. Původní myšlenka však samozřejmě doznala změny – nebyl jsem
již pubertální kluk, blížila se má padesátka, nicméně velký kus
„tristanovské“ touhy v člověku zůstal i přes životní „okorávání“,
„okusování“ mladistvých ideálů životní praxí, přes ubíjení „Tristana v
nás“ povinnostmi. Největší životní komplikaci v době práce na mé nové
skladbě znamenala ovšem závažná nemoc mé ženy. Těch nabývaných a zas
ztrácených nadějí! Těch okamžiků strachu! Těžko se v tomto prostředí lovil
z duše onen kluk puberťák okouzlený světem, životem před sebou, jak ho po
léta uchovávala zamýšlená koncepce lyrické kompozice. Přesto jsem se do
toho pustil. Možnost jistého provedení v Komorním spolku byla lákavá.
Vznikl tak můj Sextet s nezvyklým obsazením: smyčcové kvarteto, hoboj,
harfa.
1. věta sextetu, to je ten mladík plný ideálů. Dlouhé lyrické melodie,
chorálové harmonie, „lákající“ hlas hoboje. 2. věta – to jsou ty desítky,
stovky povinností, které v nás ubíjejí to lepší. „Štěkající“ hoboj, v
kadenci do úmoru opakující některé melodické obraty, harfa zavalující nás
svými glissandy, nemelodická punktuální plocha, ze které se nemůžeme
vymotat. 3. věta – je nemoc mé ženy, všechny úzkostné pocity člověka,
který se bojí o svého partnera. V ponticellu smyčců se nás šklebí
mahlerovský smuteční pochod, při vysokém hoboji je naše duše sevřená a
ubitá. Harfová kadence těžce se osvobozující od intonace smutečního
pochodu uvozuje 4. větu - allegro bojovně odhodlané neztratit toho
„puberťáka“ s ideály v nás. Nastoupená cesta je úspěšná. Nejprve jen v
malých průnicích, ale stále častěji se vrací obraty, takty, plochy z prvé
věty. Skladba končí v tom samém snivém duchu, v kterém končila v 1. větě.
Teprve po dokončení sextetu jsem vyhledal v Hrubínově díle citáty, které
přibližovaly mimohudební obsah, které nyní stojí v záhlaví každé z vět a
které také daly celé kompozici podtitul. Premiéra sexteta s hvězdným
obsazením byla poslední premiérou, které se má žena zúčastnila. To jsme
ještě žili v naději, že vše dobře dopadne. Později se energicky zasadila o
natočení skladby a její vydání na mém autorském CD. Při natáčení, kterého
se zúčastnila, již naše naděje na její uzdravení hasla. Co si asi, ona,
která velmi dobře cítila hudbu, myslela, když slyšela ty mahlerovské
smuteční pochody ve 3. větě?
Noty ke stažení
|
|