|
Symfonie pro smyčcové kvarteto a orchestr e moll (1987),
30´,mat.:ČHF, rec.: ČRo Praha
2Picc, 2, 2, 2 – 4, 2, 3, 1 – Timp. Batt.1 – Archi, Soli: 2 viol, vla,
vcl.
Allegro energico – Andantino – Allegro con brio – Adagio
Prem.: 13.11.1989, Smetanova síň Praha, Symf. orch. Čsl. Rozhlasu,
Kociánovo kvarteto,
Dir.: Petr Altrichter
Tuto symfonii bych mohl nazvat „mušketýrskou“. Jeden za všechny, všichni
za jednoho - je její heslo. Cyklus mých symfonií má vyprávět o tom, že
svět není takový, jaký by měl být, a že řešení je v mravenčí trpělivé
osobní práci. K nápravě běhu světa, jak píše Komenský, je třeba být
obklopen obdobně smýšlející druhy. Takovým sdružením mi v osobním životě
byla naše generační skladatelská skupina, jejíž pravidelné schůzky pro mne
po konzervatoři a AMU byly třetí „universitou“. Měli jsme své ideály, své
vidění pravdy a v této době jsme měli pocit, že máme i možnost alespoň
částečně své vidění světa realizovat. Mimohudební obsah symfonie je pro
mne osobně také spjat s osobou Oldřicha Flosmana, staršího skladatelského
kolegy, s kterým jsme se stali velkými osobními přáteli. Toto přátelství
bylo mnohým trnem v oku, dokonce mi v jisté době chodily domů anonymní
dopisy nabádající mne Oldřicha opustit. Nemíním přátelství s dnes již
zesnulým přítelem znesvěcovat tím, že bych dal do něj nahlédnout
nepřátelským jedincům. Jen chci na tomto místě konstatovat – jako by to
posmutnělá 4. věta symfonie e moll předpověděla - , že kolem Oldřicha
Flosmana, jehož některé kroky nebyly šťastné a jehož některá rozhodnutí
byla sporná, byla v 2. polovině 80 let zcela vypočítavě a chladnokrevně
vybudována některými profesními kolegy hráz, stavějícího do role téměř
zločinné, a že po velmi brzo následující revoluci se tato hráz a
vybudovaná pověst mnohým hodila pro zastření své vlastní činnosti.
Programové výklady mých skladeb se jistě mnohým mohou jevit jako naivní.
Vím o tom a sám si uvědomuji, že užívám ve své tvůrčí praxi často velmi
jednoduchoučké prostředky toho, jak nějakou mimohudební myšlenku převést
do not. Pracovně tomu pro sebe říkám technika Mistra vyšebrodského,
malíře, který myšlenku nanebevzetí Krista spodobnil způsobem, na který by
svého času přišly mé ještě školou nepovinné děti: Na obraze jsou prostě
vidět jen nohy do nebe stoupající figury. Obdobně tedy budou asi působit
mé výklady kolem symfonie e moll (a nejen tam).
Smyčcové kvarteto znázorňuje onu skupinu přátelsky smýšlejících kamarádů.
V prvé větě se poznají, spřátelí a uzavřou o tom přísahu. To vše se
odehrává na pozadí kolotajícího světa. Hudebně jsem pro tuto myšlenku
zvolil barokizující formu concerta grossa ovšem ovlivněnou myšlením
sonátové formy. Centrální tutti plochy – onen kolotající svět – je
zhudebněn za pomoci prvků pop-music, pro mě to symbolu obecného vidění
světa. Na rozdíl od scherza Symfonie D dur jsou zde melodické a rytmické
prvky popu více stylizované a zašifrované. Proti tomu stojí v 1.větě
symfonie svět sól, kdy každý hráč má svůj vlastní materiál. Posléze si
tyto sólisté tématické prvky prohazují, poznávají se, aby v závěru pomalé
pianové a hlavně proti dosavadnímu polyfonickému jazyku homofonní codě
stvrdili své přátelství.
2. věta je intermezzo velmi prostého výrazu. Vzorem tu byly některé
Schumannovy, či Brahmsovy věty tohoto typu. Přátelé si užívají idylku,
místy mají sklon „řádit“ – díl C rondové věty. Attacca uvedený rytmický
motiv, původně podkládající téma kolotání světa v 1. větě, „volá“ k boji.
Následující 3. věta – tentokrát ovlivněná tolika větami evropských
symfoniků, na jejichž počátku je 1. věta Beethovenovy 5. symfonie –
přináší zcela jiný obraz. Sólový smyčcový kvartet je ubíjen orchestrem.
Mou snahou bylo napsat hudbu dramatickou a až asketicky zhuštěnou. Zde
vlastně „děj“ symfonie končí. Nevíme, jak boj dopadne. Finalem skladby je
pomalé adagio s rychlým středním dílem, kde se opět připomínají, byť
vzdáleně, bubny z 1. věty. V mých představách je to oslava přátelství,
hudebně je tato věta proti „objektivním“ prvním třem více lyrická a
citová.
Premiéra skladby se odehrála pár dní před 17. listopadem 89. Ještě na ní
vyšla velmi lichotivá kritika (po čase zase dílo, které přinutilo
poslouchat), ale následující události natolik vzrušily celou společnost,
že nějaká skladba, nějaké „výlevy“ jednoho z řady soudobých skladatelů, a
vůbec nějaká vážná hudba přestaly téměř všechny zajímat.
Byť amatérští zájemci o hudbu považují za hanbu, přepracovává-li skladatel
svá díla po premiéře, podle mého názoru je to jediné možné řešení, jak
dotahovat svá myšlenkově závažná sdělení. Dělali to Beethoven, Mahler a
další. Nenamlouvám si, že jsem skladatel o tak velké mozkové kapacitě, že
nad papírem uhlídám všechny možné prvky a pohledy na dílo. A tak se stane,
když skladbu autor slyší, že tu je nějaká linii v orchestrálním předivu
příliš slabá, něco zase třebas trčí příliš, některá plocha není tak
účinná, jak si autor ve svých vnitřních představách namlouval. Při
definitivním rozhodování se, co předělávat musí být autor opatrný. Vše
může být také otázkou interpretace. Z tohoto pohledu je na tom mnohem lépe
komorní hudba, kde se lze nadít desítek provedení. Podle zkušeností se
svými smyčcovými kvartety musím konstatovat, že teprve tak po 10 reprise
dojde k vyrovnání toho, co interpreti ještě v nedostatečné znalosti díla
při provádění nedotahují, a co je skutečně zaviněno autorovým nedokonalým
kompozičním procesem. U orchestrálních skladeb je to samozřejmě horší,
skladatel musí vážit rychle, od provedení k provedení. Jsou autoři, kteří
raději píší novou skladbu, než aby opravovali již hotovou. Podle mne je to
ovšem hřích na myšlence již dokončeného díla. Svou myšlenku dotáhnout k
největší možné dokonalosti patří podle mě k skladatelovým morálním
povinnostem.
V zájmu urychlit tento proces zrání kompozice jsem si osvojil techniku
nosit na orchestrální zkoušky malý magnetofon a po zkoušce si vše ještě v
klidu znova poslechnout a uvážit, zda někde retušovat, či ne. Na zkoušce
samé není dostatečný klid. Každou chvilku se řeší nějaké provozní
problémy, hlavně chyby v partech, omyly hudebníků. Touto „magnetofonovou“
technikou lze ovšem řešit jen malé problémy, dílčí retuše. Koncepční
retuše je možné vyřešit jen od provedení k provedení.
A tak bych v této Symfonii e moll pro smyčcové kvarteto a orchestr rád
leccos předělal: Posílil vstupní basovou tematickou linii, v souvislosti s
tím asi mírně překomponoval rytmy bicích tuto melodii provázející. Zcela
určitě chce vyměnit plocha b ve 2. větě pro její hudební nevýraznost.
Leccos jsem již předělával před studiovým natáčením skladby (zejména škrt
a nový závěr ve 3. větě), bohužel nedostatečně.
Přes tyto nedostatky, které jsou opravitelné, se domnívám, že vznikla
skladba, která má svůj smysl, která má svou osobitou filosofii (není to
koncertantní skladba - je to skutečně symfonie s obligátními sólisty).
Nepíšu to pro vlastní chloubu, ale jako jistou odpověď některým mým
profesním kolegům, kteří měli apriorně, ještě před napsáním prvé noty
skladby názor, že takovouto skladbu vytvářet nemá smysl.
|
|