|
Předehra pro orchestr (1979), 9´, ČHF, rec.:ČRo Brno
2,2,2,2,- 2,2,3,1,- Timp., Batt (3 sonatori), Archi
Prem.: 12.9.1980, Litomyšl, Smetanův dům, St.symf.orch.Gottwaldov, dir.:
Rostislav Hališka
Na konci 70. let jsem se hodně programově snažil vytvářet syntézu svého
hudebního cítění, které považuje téma, práci s ním, jasný harmonický
průběh a čitelnou stavbu za hlavní složky hudby, s prvky, které v tu dobu
něco přes 25 let přinášela takzvaná „Musica Nova“. V duchu této syntézy
jsem komponoval především komorní skladby (2. houslová sonáta, 4. smyčcový
kvartet a některé další menší kompozice). Když přišla nabídka Českého
hudebního fondu napsat orchestrální skladbu pro konzervatorní orchestry,
neodolal jsem, a přijal jí, přičemž jsem nikterak nezměnil styl svého
momentálního vyjadřování, ba naopak jsem zde viděl příležitost, jak ho
uplatnit ve velké partituře. Dnes cítím, že to byla chyba, dokonce bych
řekl, že to byl rys špatného profesionalismu, neboť bere-li objednávku
správný profesionál, je povinen splnit její požadavky. V daný moment jsem
se měl přizpůsobit možnostem školního orchestru. Já naopak zatížil svou
partituru všemi možnými obtížnostmi: velká divisi ve smyčcích, používání
čtvrttónů, těžké rytmy, složité souzvuky dělající obtíže při vylaďování
skupin orchestru… Není divu, že dirigent školního orchestr na Kroměřížské
konzervatoři mi partituru hodil na hlavu. Mohl jsem se odít do pózy
nepochopeného avantgardního skladatele, jak jsem to viděl u mnohých
profesních kolegů. Mně ale tahle póza nelákala a spíše jsem se styděl.
Možná, že je v tomto mém základní postoji jistá charakteristika toho, proč
komponuji právě tak, jak píši. „Hovořit k někomu nesrozumitelnou řečí je
neslušné“ říká v jednom z rozhovorů Benjamin Britten. S tímto názorem se
ztotožňuji.
Předehra se nakonec premiérovala na Mladé Smetanově Litomyšli v září 1980.
Hrál tehdejší Státní symfonický orchestr Gottwaldov, řídil Rostislav
Hališka. I pro mladé a vstřícné publikum navštěvující tuto akci byla
skladba však spíše laboratorním pokusem, než dílem rovnocenným těm
Beethovenům, Brahmsům, Dvořákům, které posluchači slyšeli na ostatních
koncertech. Cítil jsem to velmi dobře a měl jsem se nad čím zamýšlet.
O mnoho více jsem se pak nad touto skladbou musel zamýšlet o rok později.
Jiří Malát, tehdy dirigent Symfonického orchestru v Mariánských lázních
dal tuto mou předehru na pořad čtyř „výchovných“ pořadů pro mládež. Bylo
to lákavé: mohl jsem – a taky jsem tak činil – zkoušet dělat od provedení
k provedení retuše. Tyto kosmetické úpravy však nezahladily hlavní
katastrofický dojem. Orchestr partituru nezvládal, přičemž okolní Dvořákův
Zlatý kolovrat a Martinů Památník Lidicím šly jak po másle. Seděl jsem
mezi publikem a slyšel vyděšené učitelky, které si při ploše s nepřesně
hranými čtvrttóny šuškaly: „To je strašné. Proč nám to tady hrají?“ Krčil
jsem se v sedadle a třásl, aby ty dámy nenapadlo, že jsem to já, kdo ty
hrozné zvuky linoucí se z pódia zplodil.
Z této série koncertů jsem ještě cestoval na Koncert spojený s besedou,
kde se hrálo mé dechové trio, skladba obdobného stylu. Dojem byl téměř
tentýž. Myslím, že tento intenzivní zážitek proběhnuvší ve dvou dnech
někdy v zimě na přelomu let 81/82 měl zásadní vliv na můj další
skladatelský vývoj. Proč nelze psát tak, aby skladba i při nedokonalém
provedení (nemysleme si, že Dvořák a Martinů šli v Mariánských lázních bez
problémů – nicméně myšlenka z pódia přeskakovala) působily srozumitelně?
Je nutné všechny ty složitosti „cpát“ do hudby? Jen proto, že pár jedinců,
kteří se domnívají, že přesně vědí, jak to dělat, to od člověka chce? Toto
a řada dalších otázek mi chodilo hlavou. Důsledek se po čase projevil ve
zjednodušujících retuších právě vznikající Symfonie Es dur a v rozhodnutí
napsat si „2. metodickou řadu“.
|
|