|
Capriccio. Koncert pro klavírní trio a orchestr (1986), 24´,
Mat.:ČHF. Rec.ČRo Plzeň
2Picc, 2, 2, 2 – 4, 2, 3, 1 – Timp. Batt 3, Arp. – Archi – Soli: viol,
vcl. pft.
Introdution. Tempo di valse – Allegro barbaro – Adagio – Allegro vivo
Prem.: 4.2.1988 Teplice, Sál filharmonie,Severočeský symf. orch., Nové
pražské trio, dir.: Jaroslav Soukup
Po jedné z mých premiér mi kolega Jiří Štilec řekl, proč že píšu pořád
takové smutné skladby. Jeho slova mi utkvěla v paměti a přemýšlel jsem o
nich. Jen tak jsem začal v hlavě skládat koncepci a skicovat pár témat pro
skladbu ve stylu takzvaného vyššího populáru. Byl to styl, který vycházel
z populárních skladeb „velkých“ mistrů, typu Uherské tance, Slovanské
tance, Arlézanka, Šostakovičovy svity, apod. Zajímavé je, že tento styl se
změnou společenských poměrů v 90. letech v podstatě u nás vymizel.
Postupným prohlubováním původních myšlenek jsem dospěl k následujícímu
rozvrhu nové skladby: Po meditativním úvodu všech tří sólistů přijde
stylizace vídeňského valčíku pro violoncello a orch. 2.věta je ohlasem
některých melodických, harmonických a rytmických postupů z popu a rocku
pro klavír a orchestr. 3. věta je zas ohlasem některých východoasijských
melodických obratů pro sólové housle a orchestr. Teprve 4. věta spojí
všechny sólisty do tarantelly.
Toto rozvržení nevzniklo jen z jakýchsi artistních důvodů, mělo také své
důvody obsahové. Každá věta měla znázorňovat jistý druh masky, kterou lidé
řešili svůj útěk od reality, čímž ovšem podle mne jistou měrou
neupřímnosti pokřivovali čistotu lidských vztahů. V 1. větě jsou
zmiňovaným vídeňským valčíkem znázorňováni ti jedinci, kteří se s gustem
pohybují v povrchních (alespoň pro mne povrchních) „společenských vodách“.
Nezávazné, snobské konverzace, kde jde o to vypadat, a ne o to skutečně
vědět, kdy se za velmi přítulným a asertivním chováním skrývá často dravčí
povaha…Čapkovi motýli ze hry Ze života hmyzu jsou zde určitým vzorem.
2. věta je obrazem nedovzdělaných hrubců, kteří své „vidění světa“
považují za jedině možné a mají bytostnou potřebu ostatní s jiným, třeba
citlivějším nebo poučenějším pohledem na svět napadat.
3. věta předvádí útěk od reality do světa pohodlí, lenošení, rozkoší. Ne,
že bych potřebu útěku od reality – alespoň občasnou – nachápal. Takovýto
útěk je ale v podstatě velmi pohodlný. Není ani tak výrazem opozice vůči
světu, jako je výrazem vlastní pohodlnosti. V hudebním ztvárnění mi toto
symbolizuje svět vzdálených kultur, který je ovšem povrchně evropsky
uchopen, jak to vidíme u všelijakých těch orientálních svit vyššího
populáru, které se psávaly.
4.věta je pomyslným rejděním masek na karnevalu - všichni se zúčastňují.
Plocha vrcholu nastupující náhle o půltónu níže je „odmaskováním“. Ošklivé
souzvuky, drsná istrumentace, šílící tympány v glissandech. Toto místo
jako jistá pointa a podle mne (snad s jistým „nadhledovým“, místy
ironickým uchopením předchozích vět) dělá z celé skladby něco více, než
pouhou svitu žánrových obrázků. Po odmaskování následuje smutné
konstatování stavu a konečné odhodlání nenechat si to vše líbit.
Dost možná případnému čtenáři přijdou má slova mentorská a snad i
povýšená. Chtěl bych při této příležitosti připomenout větu mého
generačního vrstevníka, básníka Karla Sýse, který upozorňuje, že dělicí
čára nevede mezi lidmi, ale uvnitř každého z nás. Dost možná v těch všech
skladbách se skrytým programem zhudebňuji své vlastní boje.
Capriccio řeší z jiného pohledu toto totéž, jak Karneval světa, cyklus
symfonií, nebo některé komorní skladby. Při jeho vytváření jsem měl pocit
něčeho originálního v kombinací „pokleslého“ žánru se závažným obsahem,
což se projevilo i na hudební tkáni, která není čistě „populární“. Snahou
bylo samozřejmě také napsat muzikantům příjemná čísla, v kterých se budou
moci předvést.
Milí kolegové z Nového pražského tria, s kterými mě pojily především
společné cesty na takzvané koncerty-besedy, se skladby pečlivě ujali a
provedli v tehdy svém domovském ústavu – Teplické filharmonii. (Tehdejší
šéf a ředitel orchestru Jaroslav Soukup velmi osvíceně pomohl do světa
několika komorním souborům mé generace – Kocianovu kvartetu, Pražákovu
kvartetu, Panochovu kvartetu, Novému Pražskému triu, a dalším – tím, že je
zaměstnal u sebe v orchestru a tím jim v době jejich uměleckých počátků
zajistil určitou jistotu v živobytí. Málokdo byl schopen takovýto nezištný
čin zajistit!) Později bylo Capriccio natočeno v Plzni.
|
|