






 |
CELEBRITA ŠOSTAKOVIČ
K jubileu stého výročí narození hudebního skladatele Dmitrije
Šostakoviče se vynořila řada akcí a článků. Je samozřejmě dobré
veřejnosti připomínat, že zde existuje dílo geniálního skladatele, dílo,
které dennodenně zní na pódiích na celém světě a je stále a stále
vydáváno na zvukových nosičích. Je přínosné, že někteří autoři oslavných
tirád se snaží najít nové pohledy na tuto osobnost.
Tyto chvályhodné oslavy však provází mnohé jevy, které nemají vlastně
nic společného, ba lze říci, že protiřečí, skutečnému odkazu
Šostakovičova díla. Společným znakem dnešních šostakovičovských oslav je
snaha představit ho jako „celebritu“. Zdůraznit, že jde o VIP. Dostat
jej před veřejností na roveň všem těm dnešním autoritám: fotbalistům,
modelkám, bavičům, pop zpěvákům, politikům, apod. Autoři takto
představující uměleckou osobnost to jistě myslí velmi dobře. Nedovedou
si ani představit, že by mohli Šostakoviče oslavit v jiné rovině. Jenže:
Jestliže se má takto duchovně hluboká a zcela neopakovatelná osobnost
postavit na roveň všem těm typům, jejichž výčet byl naznačen, dojde
nutně k zploštění jejího obsahu. Cožpak je vůbec možné v jedné rovině
vidět někoho, kdo měl štěstí, že se narodil s krásnou tělesnou slupkou,
někoho, kdo sice pilně trénoval, osvojil si mnohé dovednosti, ale pak
měl také do jisté míry štěstí, že se díky konkrétnímu postavení na
hřišti právě on trefil do branky, atd., - je tedy možné takovéto
autority srovnat s osobností, která ve výsledcích své práce reflektuje
část lidské historie se všemi strastmi i radostmi? Je vytvoření velkého,
neopakovatelného, geniálního uměleckého díla, plného nejrůznějších
obsahových rovin, díla, které bude bezpochyby nadále zářit do
budoucnosti; je rovnocenné několika vsítěným brankám, či těm několika
příjemným okamžikům, které nám chlapům přinese pohled na modelčin
exteriér? Nebo je to dílo rovnocenné pár gagům, kterými si vyslouží
bavič potlesk přítomných diváků? A jsou výkony autorů a interpretů
pop-music přes všechnu světskou slávu s jejich párminutovými písničkami
často minimálního hudebního obsahu skutečně rovnocenné katedrálám a
hloubkám Šostakovičových hudebních pláten?
Zdánlivě nezbytná nutnost přiblížit Šostakoviče veřejnosti ve formě
celebrity pak vede k duchovnímu zploštění. U Šostakoviče se většina
článků točí kolem jeho vztahu k politice, k režimu, dokonce ke Stalinovi
osobně. Mnoha lidem nedá spát zodpovězení otázky zda byl Šostakovič
disident, či naopak prorežimní skladatel. Tato nezodpověditelné otázka
(on byl totiž do jisté míry obojím) ovšem zcela obchází to základní, co
by mělo být přibližováno: hudbu a její kvality. Beethoven nevešel do
hudebního Olympu proto, že řekl: „Hrabat je na tisíce, Beethoven je jen
jeden“, čímž dal aforisticky najevo své republikánské smyšlení. Smetana
není českým národním skladatelem proto, že odvážně v rámci
Rakouska-Uherska v Libuši zhudebnil: „Nechť se děje, co se děje, český
národ neskoná“, či že na premiéru této opery přišel v provokativně
národním oděvu. Oni jsou tím, čím se nakonec stali díky dílu, které
vytvořili. A přesně tak je tomu se Šostakovičem. Veřejnosti by měla být
přibližována především jeho hudba, samozřejmě ruku v ruce s vědomím
okolností, za jakých vznikala. V této oblasti je mnoho dluhů: celé
pozdní období, zejména v žánru písňové a komorní hudby. Zde je ještě
hodně nedoceněného. Místo řešení, zda závěr 5.symfonie je ironií, či ne
(podle mne opět ne jednoznačně zodpověditelná otázka), a zda je krokem
stylově retardujícím, či ne (dnešní postmoderní pohledy tyto problémy
hodně relativizují, a hlavně: posluchači je to úplně jedno), by mělo být
poukazováno na invenčnost díla, na jeho stavbu, na sílu, která z něj
vyzařuje, na to, jak umně je vše sestaveno tak, že máme pocit
nevyvratitelnosti každé noty.
Jenže podle autorů oněch článků je pro přiblížení této osobnosti
užitečnější a pro veřejnost pravděpodobně více, než hudba samotná
zajímavější informovat, zda druhá Šostakovičova manželka byla
komsomolka, či ne, a to, jak se s ní skladatel (naštěstí pro své budoucí
hodnocení v českých časopisech) rychle rozvedl.
A tak doporučuji tomu, kdo chce poznat a pochopit Šostakoviče autora:
ony články si klidně přečtěte, nějakou vypovídací hodnotu mají. Hlavně
si však pořiďte nahrávky jeho hudby a nejlépe doma, se sluchátky na
uších, hodně daleko od zkreslujícího celebritismu, tu hudbu
poslouchejte. Poslouchejte nejedenkrát. Budete odměněni nevšedními
uměleckými hloubkami. A to bude ta nejlepší oslava Šostakoviče. Věřím,
že skladatel sám by byl s takovouto oslavou spokojen nejvíce.
Otomar Kvěch
|
|