






 |
Otomar Kvěch: Smyčcové kvartety
Žánr smyčcového kvarteta je mi velmi blízký. Jednak pro své
vyjadřovací možnosti, ale také pro ohromné bohatství, které je v něm za
léta všemi těmi Haydny, Mozarty, Beethoveny, Brahmsy, Smetany, Dvořáky,
Janáčky, Šostakoviči, atd., atd. nashromážděné. Přiřadit se k tomuto
bohatství svou skromnou „troškou do mlýna“ je pro mne jedním z
největších skladatelských životních přání.
Pravidelně komponuji zhruba od svých 13ti let. Měl jsem štěstí na
učitele, kteří mě v této mé zálibě podporovali. Jedním z mých z prvých
skladatelských pokusů byl smyčcový kvartet As dur, skladba totálně
nepoučená o sazbě tohoto instrumentálního obsazení a skladba s naivně
dětským obsahem. Po té jsem se relativně dlouho psaní kvartet nevěnoval.
Blízko žánru stojí smyčcové trio komponované v mých 17ti letech v rámci
studií na konzervatoři ve třídě profesora Raichla. Zde je již patrné
jisté poučení poznamenané díky vlivu učitele drobnými skladbami Sergeje
Prokofjeva.
„Opravdový“ Smyčcový kvartet č.1 jsem napsal ve 3. ročníku studií na
pražské Akademii múzických umění na podzim roku 1971 ve třídě Jiřího
Pauera. Nevykazuje již nějaké stylizační, či hráčské problémy, je
nicméně poznamenán hledáním vlastního stylu a jeho dosavadním
nenalezením. Má tři věty: 1. Allegro je snahou o „beethovenovskou“
pevnou konstrukci s tím, že každý detail je přísně odvozen ze základního
materiálu. Stylově odlišná 3. věta je ovlivněna živelnou hudebností
českého a moravského folklóru. Střední věta je experimentem, kde se
kombinuje pomalá věta se scherzem: druhé housle hrají tříosminové
scherzo na pozadí pomalé věty probíhající ve zbylých nástrojích.
Smyčcový kvartet byl proveden na školním koncertě AMU 23.3. 1972
profesionálním Kvartetem českých filharmoniků. Nebyl jsem s touto
skladbou pro její „nevykvašenost“ (a také přílišnou rozlehlost) příliš
spokojen a to možná vedlo k tomu, že jsem se za rok pustil do práce nad
novým smyčcovým kvartetem.
Smyčcový kvartet č.2 má však vedle této profesionální motivace ještě
jeden závažný vnitřní podnět. V únoru 1973 tragicky zahynul jeden z mých
nejbližších spolužáků při leteckém neštěstí. Jeho smrt mě značně zasáhla
a z toho pocitu vznikl nový smyčcový kvartet.
V těchto letech jsem také dospíval po letech tápání ve vší té změti
stylů, které poskytovala tehdejší soudobá hudba k pevnějšímu autorskému
názoru. Mé rodící se vidění kompozičního stylu bylo ovlivněno řadou
momentů: hráčskou zkušeností (intenzivně jsem v těch letech pracoval
jako varhaník, orchestrální hráč a korepetitor), posluchačskou
zkušeností (v té době se uzavíralo mé poznání hudební literatury v
celistvosti umožňující porovnání různých i časově vzdálených stylových
cest) a poznáním základního problému hudební moderny: Že je totiž sice
tato moderna z hlediska pohledu uznávajícího vývoj vpřed jako jediné
pozitivní měřítko na správné cestě, ale přitom z hlediska dokonalosti
hudební struktury velmi často pokulhává za dokonalostí „klasických“
partitur, což ostatně dávalo publikum najevo svým neustálým příklonem k
takzvané tradici. Můj postoj nebyl přijímán samozřejmě všemi odborníky
na problematiku soudobé hudby pozitivně, nicméně mé hudebnické „srdce“
mělo pocit uspokojení. Nezavíral jsem oči před „vynálezy“ hudební
avantgardy, chtěl jsem je včlenit do hudební řeči tak, jak včlenil
Brahms wagnerovskou chromatiku do své hudební řeči, či jak Šostakovič
včlenil dodekafonii, koláž, nebo sónické prvky do svého hudebního
jazyka. Dnešní četné studie o postmoderně vznikající v 70. letech mi
možná dávají zpětně zapravdu.
Smyčcový kvartet č.2 byl tedy kromě reflexe zážitku smrti blízkého také
jistou manifestací mého příklonu k hudební tradici, k prvotní hudební
invenci, k přehledné stavbě, jasným harmonickým vztahům. Tři věty
skladby měly původně latinské názvy poukazující na mimohudební
inspiraci: In memoriam, Dies irae, Dona eis requiem. První provedení
4.3.1974 bylo relativně úspěšné a tato skladba se posléze stala jednou z
mých nejprovozovanějších: české soubory smyčcových kvartet ji hrály
např. ve Francii, Anglii, USA, v Izraeli.
Smyčcový kvartet č.3 vznikl v roce po té, kdy jsem opustil školu a živil
se jako korepetitor v pražském Národním divadle. Dobu po absolutoriu
školy jsme se spolužáky nazývali „hubeným rokem“, protože po té, co Vás
školní osnovy nutí stále komponovat nová a nová díla, náhle od Vás
nechce nikdo nic. A tak se skladatel plný ideálů a snahy vyrovnat se
všem těm velkým skladatelským jménům chytá každé příležitosti, kde může
uplatnit své kompoziční vědomosti. Pracoval jsem v té době mimo jiné
intenzivně ve spolu Hudební mládež (Jeuness musical) a tam jsem poznal
řadu milovníků vážné hudby. Jeden z nich mě požádal o skladbu pro
smyčcový kvintet s netypickým obsazením: 3 housle, viola, violoncello. V
tomto obsazení existovala ve Zlíně parta muzikantů, která si doma pro
potěšení hrála, ale neměla hudební literaturu. S nadšením jsem začal, po
krátkém čase mi ale začalo být líto slušně rozjetého hudebního tvaru při
uvědomění si, jak nepraktické je toto obsazení. Nakonec jsem
rozkomponovanou práci předělal pro klasické smyčcové kvarteto. V hudební
řeči je skladba blízká předchozímu kvartetu, jen je formálně více opřená
o tradiční formy, ve 2. větě (která je vlastně kombinací pomalé a rychlé
věty) jsem si vyzkoušel některé kontrapunktické vztahy: závěrečná plocha
skladby je kombinací 3 témat. K opření se o takzvaně tradiční formy jsem
sáhl jednak z poznání, že klasické formy zaručují mnohem větší
soudržnost a logiku stavby, než takzvaně moderní volné formy, a možná
také trochu ve snaze se vydělit od řady kolegů, kteří se o záležitosti
stavby hudebního díla starali poměrně povrchně (pokud se vůbec starali).
3. smyčcový kvartet měl rovněž štěstí, jako kvartet předchozí. 70. léta
v tehdejším Československu jsou dnes z politického hlediska považována
za velmi neblahá. Pro mladé nastupující kumštýře v oboru hudby
existovaly v té době však řady příležitostí (neuváženě po 20ti letech
zrušené), kde bylo možno prezentovat své novinky a kde bylo možné tříbit
svůj další autorský vývoj. Na této vlně se vezl i můj 3. kvartet, který
podobně, jako kvartet č.2 pilně hrálo několik souborů doma i zahraničí
(např. ve Francii, Anglii, v Maďarsku).
Díky zmiňovaným relativně četným skladatelským příležitostem v
Československu v 70. letech docházelo také k četnému porovnávání mé
práce s prací jak starších kolegů, tak generačních vrstevníků. Jak bylo
již konstatováno, mou cestu pro svůj styl řada kolegů neschvalovala.
Nebyl jsem k těmto připomínkám při zachování svého pohledu zcela hluchý
a to mě dovedlo k novému prověřování svého komponování. Intenzivně jsem
studoval nejnovější kompoziční techniky (měl jsem výhodu přístupu k řadě
nahrávek jako zaměstnanec Československého rozhlasu) a hledal syntézu
mezi tím, co bylo v základu mého hudebního myšlení a mezi tím, čím bylo
možné tento základ obohatit pod vlivem „nové hudby“. Výsledky tohoto
procesu se projevovaly v kompozicích pro jiná obsazení (klavírní sonata,
Sonata pro housle a klavír č.3, a další). Vyvrcholením této vlny je pak
(vedle mé Symfonie Es dur) Smyčcový kvartet č.4. Jeho tvářnost
ovlivňovaly čistě umělecké snahy o zajímavý tvar a v definitivním tvaru
předvést výsledky mého stylového hledání v posledních letech. Kompozici
tvoří 3 relativně stručná preludia, centrální fuga a attaca navazující
katarzní postludium. V hudební řeči jsou použity melodické postupy
ovlivněné „musica nova“ a blízké dodekafonnímu myšlení, aleatorní
plochy, drsnější souzvukové druhy, výstavba díla je hodně ovlivněna
racionální úvahou.
Kvartet byl premiérován 20.3.1981 na akci Týden nové tvorby a byl
odborníky na soudobou hudbu oceněn (vnějškovým znakem toho je pak, že
obdržel Cenu mistra kultury). Další osudy této skladby nebyly však
zdaleka tak radostné, jako u „tradičních“ kvartet předchozích. Hudebníci
se báli zařazovat tuto skladbu na své programy pro její výlučnost,
těžkou srozumitelnost. I já sám jsem jako vášnivý posluchač vší hudby
měl vlastně radši kvartety předchozí. Dalším momentem, který přispíval k
tomu, že jsem pomalu v mysli opouštěl to, co jsem za uplynulých cca 5
let pro sebe ve skladatelském myšlení dobyl, byla skutečnost, že od
počátku 80. let se do českého komponování pomalu začaly vkrádat
postmoderní postoje. Někteří skladatelé, kteří vždy velmi jemně cítili
„závan nových větrů“ opouštěli takzvanou avantgardu a psali
neoromantická díla. Tato zkušenost společně s vlastním pocitem nelibosti
nad vlastními posledními díly vedla k opětné revizi autorského myšlení:
Překvapivě namáhavě jsem se učil myslet hudebně ve vlastním komponování
mnohem jednoduššeji. Byl to proces nelehký, protože mé myšlení bylo
strháváno stále ke složitému vyjadřování. Zcela racionálně jsem si
stanovil úkol zkomponovat řadu jednoduchých děl ve snaze hledat opět
novou řeč. (Jde mj. o Preludia pro sólovou flétnu, Duo pro housle a
violoncello, později o předehru Karneval světa a Symfonii D dur.)
V rámci této řady jsem také zkomponoval Smyčcový kvartet č.5.
Podobně, jako 2. kvartet, je i tento kvartet inspirován smrtí spolužáka.
Protože jsem však tuto skladbu psal ne bezprostředně po zážitku jako u
kvartetu č.2, ale v několikaletém odstupu, nejde tentokrát o „nénii“ a
emoční výkřik, ale spíš o meditaci nad uplývajícím časem a o tom, jak se
nám tvářnost věcí a lidí s uplývajícím časem ve vědomí mění. Tato
mimohudební myšlenka ovlivnila stavbu jednovětého 5. kvartetu: jde o
téma a variace, které jsou seřazeny tak, že umožňují i sonátový výklad,
či umožňují ve skladbě vidět zminiaturizovaný cyklus s pomalou větou,
scherzem, atd. Hudební řeč 5. kvartetu se nevzdává všeho, co jsem hledal
před kompozicí kvartetu č.4. Jen to činí uvážlivěji a funkčněji. „Nové“
prvky jsou užity ne z artistních důvodů (abych „byl moderní“), ale z
důvodů výrazových („jinak to vyjádřit nelze“). Kvartet byl premiérován
22.3.1987 na Týdnu Nové tvorby a byl přijat vcelku s pochopením (dostal
mj. cenu Svazu skladatelů). Za pár měsíců přišlé zásadní politické změny
v Československu znamenaly v protifázi k poltickému uvolnění značné
omezení provozování soudobé hudby. Relativně úspěšně rozběhnuvší se
„provozovací dráha“ 5. smyčcového kvartetu tím byla narušena a nelze
tedy konstatovat, zda by tato skladba následovala v četnosti provedení
kvartety č.2 a 3.
Rok 1989 přinesl v Československu zcela zásadní proměnu celé společnosti
i tím i života soudobé hudby. Bohužel s velkou řadou zcela pozitivních
kroků byly také zrušeny některé aktivity sloužící propagaci soudobé
hudby a vše bylo podřízeno tržním vztahům, kde nová tvorba obstává tváří
tvář výdělečné komerci pro většinu velmi těžko. Řada skladatelů
radikálně omezila svou práci, mimo jiné proto, že si musela vydělávat na
živobytí v jiné oblasti. Ze stylového hlediska nastala postmoderní
volnost, ale také jakési solitérství, kdy každý autor hledá samostatně
svou možnost uplatnit své kompozice, nestará se o to, jak komponují
kolegové a kdy nejsou snahy to málo, co je veřejně prezentováno
porovnávat, hodnotově srovnávat, ani hledat nějaké zobecnění, či
vývojové trendy. A tak lze dnes potkat vedle profesionálních prací velmi
nepoučené partitury, přičemž mnohonásobně více závisí na tom, jaké má
autor manažerské a mediální zázemí, než na tom, jaké dílo je.
Všechny v kostce a velice letmo naznačené problémy se dotkly samozřejmě
i mé kompoziční práce. I já jsem vzhledem k tomu, že rapidně ubylo
příležitostí a že jsem musel být ze sociálních důvodů zaměstnán na
několika místech radikálně zmenšil svou do té doby zcela pravidelnou
kompoziční činnost. Celá 90. léta jsou u mne vedena dvěma zcela
protichůdnými tendencemi: na jedné straně komponovat taková díla, která
nemají momentální uplatnění a jejichž výhoda je v právě v tom, že jsou
velmi „idealistická“. Na druhé je to občasné využívání drobných
příležitostí, které se vyskytly k uplatnění kompoziční práce.
Toto typu byla také výzva pražského mozartovského památníku Bertramka v
roce 1999 k napsání skladby pro cyklus skladeb mladých umělců s
mozartovskou tematikou. Po 14ti letech jsem opět sáhl k žánru smyčcového
kvarteta: Smyčcový kvartet č.6 dostal podtitul Mozartův stesk. Formálně
je skladba podobná kvartetu č.5: jde opět o jednovětý tvar vystavěný
jako variace na vstupní téma. Tentokrát jsou však variace mnohem
volnější a více neseny „mimohudebním“ programem: Jednotlivé plochy
chtějí ukazovat Mozartův život v různých pohledech, tak k tomu navádějí
použité citáty z jeho korespondence. Pokud jde o hudební řeč užil jsem
volně vše z toho, čím jsem v životě prošel, sáhl jsem i ke koláži: v
průběhu skladby se ozve několik citátů z Mozartova Requiem. Výše
zmiňovaná izolace všech skladatelů vedla k tomu, že mnohem volněji
skladatel píše „jak chce“ (Není to vždy zcela pozitivní jev. Vedle
svobody tu je také negativum: není užívána porovnávající hodnotová
laťka.). Také díky tomu, že mám díky dožitému věku určitý nadhled, je mi
dnes jedno, zda má hudba bude někým viděna jako konzervativní, a tím
pádem minimálně zbytečná, či bude pochopena a oceněna. Dospěl jsem do
stádia, které by se asi dalo charakterizovat takto: „Zde je má hudba.
Zkus jí pochopit, jestli nemáš chuť se o to pokusit, nezlobím se na
Tebe. Již dávno vím, že se nelze zavděčit všem.“
Na dnešní poměry byl Mozartův stesk po své premiéře 6.9.2000 poměrně
dostkrát proveden. Je to jistě dáno jeho „šikovností“: skladba není
dlouhá a svou programní vazbou na Mozarta je pro posluchače zajímavá.
V Čechách existuje již desítky let Komorní spolek při České filharmonii.
Tato společnost pořádá abonentní koncerty komorní hudby a mé své
stabilní vytříbené publikum. Řada mých kvartet (č.2, 3, 4, 5) i dalších
komorních skladeb zde byla provedena. Snad proto momentální předseda
spolku u mne v roce 2002 objednal nový kvartet. Stál jsem před otázkou,
jakou tvářnost mu dát. Uvědomil jsem si, že vlastně všechny mé kvartety
mají „nepravidelnou“ tvář: č.2 končí pomalou větou, č.3 nemá pořádnou
pomalou větu, č.4 je zcela neběžně stavěn, č.5 a 6 jsou jednověté. A tak
jsem se rozhodl zkomponovat konečně jednou tradiční čtyřvětou stavbu,
tak jí pěstovali mí „bozi“ Mozart, Beethoven, Brahms… Byl jsem si také
vědom toho, že takováto nabídka nemusí už v životě přijít: Budoucí
předsedové spolku nemusí mít o mou hudbu zájem, ostatně ani já tu už
dlouho nemusím být. Proto jsem se obsahově rozhodl o jakousi oslavu
hudby jako takové. 1. věta je vlastně do sonátové věty rozšířená oslavná
fanfára vstupních taktů. 2. věta oslavuje hudbu jinak: je sestavena z
desítek citátů nejslavnějších a mnou obdivovaných skladeb. Třetí věta je
kratičkým žalozpěvem nad tím, co všechno tu pravou, posvěcenou hudbu
ubíjí: komerce, nevzdělanci, poloamatéři, hloupí kritici… 4. věta se
vrací k oslavnému „zpívání“. Na rozdíl od 1. věty se snaží ukázat také
„profesní“ um: je velmi složitě kontrapunkticky sestavena. Kvartet měl
premiéru v listopadu 2003 na koncertě spolku, který si jej objednal.
Mých sedm kvartet ukazuje cestu - jsou to jakési milníky - kterou jsem
jako skladatel prošel a svým způsobem ukazují obdobnou dráhu některých
mých profesních kolegů. Jak jsem naznačoval, byli tací, kteří z nich
neuznali nikdy ani notu – především pro jejich stylové postavení. Mým
dnešním pohledem viděno jsou pro mne odborníci, kteří vše hodnotí jen
stylovými „brýlemi“ bezcenní. Byla však řada provedení, na kterých
hudebníci a posluchači k mému uspokojení ukazovali, že jim takováto
hudba něco říká, a že má smysl, když se píše.
Ještě pár poznámek ke skladbám komponovaným pro smyčcové kvarteto v
kombinaci s jinými nástroji:
Nejstarší z nich je Symfonie pro smyčcové kvarteto a orchestr. Zde došlo
k propojení dvou nejzávažnějších linií mé tvorby: řady smyčcových
kvartet a symfonické hudby dané symfoniemi a koncertními předehrami.
Symfonie pro smyčcové kvarteto a orchestr je komponována ve vývojovém
stadiu 5. smyčcového kvarteta. To, co je na ní neběžné, je skutečnost,
že se nejedná o koncertantní skladbu, ale že party smyčcového kvarteta
jsou zapojeny do symfonického přediva jako rovnocenná součást. Čtyři
sólisté symbolizují partu kamarádů (4 mušketýrů?), kteří stojí obklopeni
okolním, ne vždy přátelským světem.
Ve stejné době byl komponován Kvintet pro klavír a smyčcové kvarteto.
Proti symfonii je artistnější, tak je tradičně pociťován rozdíl mezi
výlučnější komorní hudbou a „masovější“ hudbou symfonickou.
Sextet pro hoboj, harfu a smyčcové kvarteto s názvem Hrubínovské variace
(český básník 20. století) vznikl v roce 1999 v době, která nebyla pro
mne osobně lehká a kdy se mladistvé ideály, na které stárnoucí chlap
občas sentimentálně myslí střetávají s dosti drsnou ubíjející realitou.
|
|