






 |
Velký úspěch Juraje Filase v německé Fuldě.
„Ovace po velkolepém hudebním zážitku tohoto sobotního večera v Dómu
ve Fuldě nebraly konce. Potlesk cca tisíce návštěvníků po světové
premiéře Requiem „Oratio spei“ od českého skladatele Juraje Filase
trvaly dobře 10 minut.“ Tak začíná kritika na provedení Filasovy
kompozice v místních novinách. Sám skladatel v jednom z četných
rozhovorů následujících premiéru prohlásil, že datum premiéry Requiem je
pro něj prozatím nejdůležitější den v jeho životě.
Záznamová technika umožňuje vyslechnout skladbu i těm, kteří nebyli
koncertu ve Fuldě 4.listopadu 2006 přítomni a udělat si představu o nově
zvěřejněném Filasově díle.
Jeho Requiem plně zapadá do dosavadní linie jeho kompozic svou
emocionalitou, silným, dnes zcela nevídaným, melodickým nábojem a
dokonalým profesionálním zvládnutím všech složek kompozičního umění.
Nelze se divit reakci četného publika ve Fuldě sestávajícího se z laiků
i hudebních fandů, o nichž nás informují místní média. I když v drtivé
většině jistě tito posluchači neumějí specifikovat příčiny svého
zážitku, svým posluchačským instinktem zřejmě vycítili skladatelovo
profesionální mistrovství i vnitřní autorovu emocionální zaujatost.
Kompozice má být provedena na Pražských premiérách v březnu 2007. Bude
velmi zajímavé pozorovat, jak dílo vyzní ve srovnání s ostatními
příspěvky z oblasti takzvané soudobé hudby. Filasova hudba se totiž
značně v mnohém odlišuje od soudobé produkce. Staví – jak bylo již
řečeno - na zřetelné melodice, na zcela čitelném, poměrně jednoduchém,
harmonickém vývoji, její celkový obraz nezapře velké vzory hudby druhé
poloviny 19. století. Lze si už předem velmi dobře představit mnohá
zdvižená obočí, mnohé kritické úsudky, ba mnohé úsměšky nad stylem
Filasovy hudby z úst některých takzvaných znalců soudobé hudby: „ trapný
romantismus, epigonské dílo“.
Jak se ale tyto názory srovnají s oním desetiminutovým potleskem ve
Fuldě, s těmi nadšenými články místního tisku? Tento rozpor je ve své
podstatě signifikantní pro postavení soudobé tvorby v oblasti vážné
hudby a její reflexi publikem a takzvanou odbornou veřejností. V oněch
odborných kruzích reprezentovaných hlavně hudebními kritiky a částí
skladatelů a zcela nevelkou skupinou jejich přívrženců se totiž ustálil
názor, že jediný správný kompoziční styl je takový, který stojí na
„špici“ vývoje charakterizovaného linií 2. vídeňská škola, Darmstadští,
a poté vějíř možností: polská škola, ligetiovské obraty, minimalismus,
případně pärtovské ohlasy, pařížská spektrální škola, etno vlivy, různé
kombinace toho všeho, atd. Že existují stále více hraní a hlavně do
koncertní praxe zapadnuvší Poulenc, Šostakovič, Britten, v české hudbě
namátkou Eben, Lukáš, Mácha, apod. je jaksi mimo zájem a obzor těchto
příslušníků odborné veřejnosti. Jenže tito autoři existují a jsou
přijímáni interprety i veřejností kladně.
Filasovo kompoziční stylové směřování není zdaleka ojedinělé. Vzpomeňme
na skladatele výše jmenované, na řadu dalších autorů všech generací
podobného stylového zaměření, třeba i na úsilí M.Boka a jeho četných
příznivců, které bychom neměli bagatelizovat a přehlížet. Ti všichni
mají starost o další rozvoj soudobé hudby z hlediska posluchačského
přijímání nové tvorby. Nelze už donekonečna obcházet posluchačský
nezájem o soudobou hudbu a svalovat ho na kdeco, či věřit v budoucí
posluchačské prozření. Filasova tvorba se z určitého pohledu může jevit
hodně vyhraněná, až extrémní. Nejedná se ale o nějakou jeho neznalost
nebo ignoraci soudobé scény, či nějaký druh „neumění“. Filas velmi dobře
zná celý terén soudobé hudby. Citlivě si však uvědomuje, že se stala
nežádoucím projevem téměř pro všechny: U interpretů i u posluchačů pro
svou komplikovanost, pro své neustále experimenty, které hledaly, ale
nenalézaly, pro svou absenci opravdových hudebních myšlenek a pro
neinvenčnost, pro často ošklivý zvukový háv, pro vyhybání se krásnému a
příjemnému, pro vydávání recese za opravdový kumšt... Ještě dlouho by
mohl tento výčet pokračovat. Pro organizátory hudebního života je
soudobá tvorba nežádoucí pro totéž a hlavně proto, že neláká publikum.
Na hony se jí tudíž vyhýbají. A to ke škodě rozvoje oboru i konec konců
ke škodě těch autorů, kteří chtějí bariéru mezi skladatelem a
posluchačem prolomit. Filasovo kompoziční vidění není v této situaci,
jak by možná někteří řekli, jakýmsi racionálním kalkulem, jakýmsi
ústupkem publiku. Je to jeho vnitřní vidění hudby a jejího smyslu.
Filasova hudba se může při hodně nepřesném vidění jevit jako epigonská.
Jen trochu informovaný posluchač s hudebním citem však rozpozná
originální melodické i harmonické obraty Filasovy hudby, pozná sílu jeho
hudebních myšlenek. V Requiem - snad až na pár ojedinělých míst -
nemůžeme nikde konstatovat, že tato hudba vznikla někdy v roce 1890.
Její faktura je dnešní.
Jsi-li kdo bez viny, hoď kamenem. V každé hudbě nalezneme prvky, o
kterých lze diskutovat. Je tomu tak i u Filasova Rerquiem. Třeba by bylo
možné koncipovat zhudebnění mešního ordinária i jinak, než takto
tradičně. Ale je špatně, že autor zhudební text sice tak, jak ho
zhudebnili řady skladatelů před ním včetně Mozarta, Verdiho, Dvořáka,
ale svou hudbou? Některé typy faktury nám mohou připadat ve Filasově
hudbě hodně užívané: většinou tu nalezneme hlavní melodickou linii, s
případným kontrapunktem v pozadí, eventuelně dvojhlas zpěvních hlasů, s
homofonním doprovodným pásmem. Ale tento typ faktury užívaný v 99% u
Verdiho nikterak nevadí k tomu, aby se tento skladatel stal jedním z
největších mistrů evropské hudby. Některá místa ve Filasově skladbě
mohou připomenout obraty současné filmové hudby. Je to ale na závadu
celkovému vyznění díla? Pro svou lapidárnost se může Filasovo Requiem (a
i ostatní jeho tvorba) jevit jako příliš takzvaně prvoplánová. Ve
skutečnosti až teprve mnohočetný poslech nás upozorní na mnohé skryté
vrstvy této hudby: různé reprisy tematického materiálu, jeho vzájemnou
propojenost, rafinované vyjádření zhudebňovaného textu konkrétní hudbou.
Je to odvážné srovnání: Ale Mozartova hudba se také jeví pro svou
„jasnost“ být prvoplánovou a kolik je v ní skrytého umu!
Kritizovat lze cokoliv, zvláště v dnešní době, kdy jsou zcela nejasná
hodnotová kritéria. Skutečnost nevídaného úspěchu soudobého skladatele,
které se přihodila Juraji Filasovi při premiéře jeho Requiem ve Fuldě by
měla mnohé přivést k zamyšlení. Zde je pár otázek k takovémuto
zamyšlení: Je takové publikum, které bylo ve Fuldě, hodné zatracení jen
proto, že se mu Filasova líbila, že se s ní ztotožnilo a že jí
považovalo za umělecký zážitek? (Tak by to totiž někteří viděli.) Jsou
interpreti opravdu tak nepoučení (jak by opět někteří tvrdili), že je
jejich chybou, když takovouto hudbu rádi hrají, když jí věří a přijmou
jí „do svého srdce“? Není tak trochu ostuda české mediální scény, že
premiéru ve Fuldě zcela pomine? To je takovýchto premiér českých
skladatelů v cizině tak mnoho? Není už na čase přestat s mýty v českých
luzích a hájích hlavně kritiky šířenými, že na západ od Rozvadova je
přijímána v oblasti soudobé hudby jen hudba takzvaně avantgardní? A
konečně: není na čase uznat, že dnes vedle sebe žijí nejrůznější proudy
umění, a že i skladatel typu Juraje Filase může velice moc umět a může
znamenat pro mnohé zájemce o hudbu uměleckou autoritu prvého řádu? A že
takováto kompozice může být pozitivním přínosem pro českou hudbu?
Otomar Kvěch
|
|