






 |
Crossover Pár myšlenek nad jedním termínem
a nápadem jednoho pořadatele
Každá doba má svá dobová hesla, svá oblíbená slovní spojení, v
kterých je kondenzováno aktuální myšlenkové směřování. Dnes je takovým
heslem kromě jiného výraz crossover. V parlamentu pracují napříč
politickým spektrem, v hudbě se tu a tam nějaký ten festival zaštítí
myšlenkou vytvořené dramaturgie napříč hudebními žánry. A tak třeba
přijde organizátor akce mající ve štítu jméno Smetanovo s myšlenkou
obohatit dění vystoupením skupiny The PlasticPeople of the Universe.
Myšlenka crossover zrcadlí dobový trend smazávaní hranic. Mezi státy,
mezi nejrůznějšími skupinami lidí, v umění mezi rozličnými myšlenkovými
proudy, styly, žánry. V zásadě je to myšlenka velice pozitivní. Vzájemný
styk různých pohledů na svět vždy přinesl obohacení, rozhýbání stojatých
vod a v podstatě posouval svět vpřed. Crossover má ale také svá rizika.
Dát na jeden festival vedle sebe třeba Smetanův Vyšehrad a písně skupiny
The Plastic People znamená ukázat široké spektrum hudebního oboru a
možná taky přivést pár lidí k naslouchání "tomu druhému". Ale také to
znamená vytvářet dojem, že jde o rovnocenné partnery, že jsou si tyto
dvě autorské výpovědi rovny. A s tím nelze beze zbytku souhlasit. Už
vidím zdvižená obočí milovníků rockové scény: "Zase se vážňí hudebníci,
ti frakouni (pro nezasvěcené: přezdívka užívaná hudebníky z oblasti popu
pro hudebníky vážné hudby) vytahují!" O to tady ale vůbec nejde. Ježkova
písnička je nebetyčně kvalitnější, než zašmodrchané dílo s vyčpělou
invencí zastydlého romantika vzniklé v téže době. (Existují však i
nezašmudlaní zastydlí romantikové s úžasnou invencí! Například
Rachmaninov.) Hudebním choutkám mnohých je milejší Yesterday, než
avantgardní dílo z Darmstadtu, z kterého dnes čiší především zoufalá
snaha to dělat za každou cenu jinak, přičemž starost o hudební obsah je
jaksi stranou. Nelze se vyvarovat pocitu, že mediální sláva skupiny The
PlasticPeople je založena více na příklonu jejích členů k disentu, tedy
na "klíči" politickém, než na skutečné umělecké hodnotě. I když tento
způsob nazírání na hodnotu uměleckého díla byl tolikrát nešťastně užit v
české hudební reflexi, stále se vrací. Použijeme-li však "klíč"
umělecký, lze bezpečně rozlišit kolik kompozičního umu, kolik vazeb
všeho druhu, jaká hloubka sdělení je ve Smetanovi a kolik v
"Plasticích". Z tohoto hlediska bych pak byl občas na crossover opatrný.
Jako existují ti namyšlení "frakouni" dívající se svrchu na hudební
kolegy z popu, rocku, atd., tak existují namyšlení "popíci", bigbíťáci",
"rockeři", kteří často ani nevědí, co nevědí, ale cítí se být Smetany.
Podpořeni mediální popularitou a balíkem financí si pak pocty náležící
národním klasikům v dobré víře, že jim to právem náleží, zorganizují.A
polovzdělaní manažeři hudby, místo aby budovali svůj vnitřní hodnotový
žebříček, honem pospíchají se na té mediální slávě a hlavně na těch
penězích přiživit. Jak psával před časem Jiří Mencl v jednom časopise:
Tak nevím. Je to crossoveružitečné, anebo signalizuje pád hodnotových
kritérií a tím vlastně příznaky nového zániku římské říše, který některé
chytré hlavy prorokují? Otomar Kvěch
|
|