






 |
Pár myšlenek nad jmény pěti českých zemřelých skladatelů
V druhé polovině roku 2006 ztratila obec skladatelů takzvané vážné
hudby pět tvůrců. 1. července zemřel Arnošt Košťál, po té 28.9. Viktor
Kalabis, dále to byli Josef Boháč a Věroslav Neumann, těsně před vánoci
doplnil tuto smutnou řadu Otmar Mácha. Výčet těchto pěti jmen - vzniklý
v podstatě náhodou – dává mnohé podněty k zamyšlení. Mnohé totiž tato
jména spojuje, mnohé zase ostře odlišuje.
Prvý ze zemřelých – Arnošt Košťál se asi nejvíce vymyká z této řady
jmen. Jeho tvůrčí práce se pohybovala především na poli folklóru a
oblasti vážné hudby se týkala jen částečně. A pokud se pohyboval
A.Košťál svou tvůrčí prací v oblasti vážné hudby, byla vždy zřejmá jeho
„domovská příslušnost“. Stačí připomenout kantátu Nikola Šuhaj, či
symfonický obraz Jízda Novými alejemi. Někteří „praví“ skladatelé vážné
hudby proto tu a tam sledovali Košťálovu práci s jistou mírou nedůvěry.
Přesto byl v oblasti folklórního badatelství i úprav folklóru považován
i v mezinárodním měřítku za výraznou osobnost. Přispívala k tomu i
nevídaná Košťálova vzdělanost: hovořil suverénně několika jazyky, byl
neobyčejně sečtělý. Košťálova tvůrčí práce se odbývala do jisté míry
mimo „záře reflektorů“. Kutala na nezvyklých polích (např. vztahy dvou
výrazných folklóristů L.Kuby a B.Bartóka, hudba sefardských Židů) a v
konkrétní hudební produkci často „sloužila dni“ (úpravy pro nejrůznější
folklórní soubory, pro sborová tělesa). Pochybovačům o smyslu práce
A.Košťála bych rád připomenul fakt, že mnohé jeho úpravy vešly běžně do
repertoáru a byly mnohokráte reprisovány. Sám jsem byl přítomen situaci,
kdy si publikum spontánně vyžádalo opakování KoŠťálova sboru Ej,
slunko.To se nepřihodilo mnoha autorům.
Do jisté míry opakem Košťálovu zaměření byl Viktor Kalabis. Jeho tvorba
dobývala nejvyšší mety a byla na hony tomu „sloužit dni“. Je to pravý
symfonik s převahou instrumentálních titulů. Během své tvůrčí dráhy si
vytvořil osobitý styl zakotvený v odkazu klasiků hudby 20. století,
zejména Stravinského a Hindemitha obohacený mnoha vlastními prvky. Česká
hudba je výrazně obohacena Kalabisovou tvorbou, ať už jde o jeho pětici
symfonií, o sérii smyčcových kvartet, či o další koncertantní a komorní
díla.
Josef Boháč žil v posledních letech v ústraní, jeho tvorba zněla více v
zahraničí (premiéry v rodné Vídni, v Lipsku). Jako skladatel začal
tvorbou dobových – takzvaných masových - písní, z nichž mnohé pro svou
nápaditost a podmanivost zaznamenaly značný ohlas. Čím dál tím více se
však J.Boháč přikláněl k tvorbě svébytné vážné hudby. Několikrát též
vstoupil na pole hudebně dramatické tvorby (nejvýraznější zde opera Goya
podle Feuchtwangerova románu o vztahu umělce a politické moci). Jeho
hudba byla v dobách, kdy se jí dostávalo větší podpory, hudebníky i
posluchači chválena za srozumitelnost a jasnost sdělení.
Do jisté míry měl podobnou podobnou tvůrčí dráhu i Věroslav Neumann. Na
rozdíl od J.Boháče převzal do svého skladatelského „slovníku“ více prvků
z takzvané Musica Nova. Slibný společenský ohlas na Neumannovu tvůrčí
dráhu přerušila 70. léta. V tomto ohledu byl V.Neumann protiklad
společenské dráhy J.Boháče: Zatímco byl V.Neumann typický takzvaný
„osmašedesátník“ (v roce 68 byl předsedou Svazu skladatelů), J.Boháč
vstoupil na své výsluní v letech sedmdesátých a osmdesátých. V
devadesátých letech se stal V.Neumann ředitelem Pražské konzervatoře,
kde v tichu své pracovny učinil mnoho pro klidný chod této instituce.
Jeho skladatelské dílo žije hlavně na poli vokální tvorby (například
nesčetněkrát reprisovaný sbor Nářek Ariadny).
Otmar Mácha byl asi z této pětice nejvíce známý a oblíbený veřejností.
Bylo to jistě i pro jeho družnou povahu, ale též proto, že uměl ve své
tvorbě spojit jak službu dni (četné scénické a filmové hudby, mnoho
příležitostných kompozic), s „dobýváním Parnasu“. Žádná z jeho prací
nenese známky odbytosti. Se stejným zápalem psal O.Mácha jak hudbu pro
televizní pohádku, tak největší koncertní plátno. O.Mácha si vytvořil
svůj styl, který je založen na několika jasně rozpoznatelných prvcích
(typické akordické spoje, typická melodika, typická stylizace). I to -
společně s vždy jasným hudebním obsahem - přispívá k oblíbenosti hudby
svého tvůrce.
Jmenovaných pět tvůrců neodlišují jen rozličné tvůrčí postoje. Odlišné
byly i jejich lidské osudy. Všichni vstoupili do profesionálního života
v padesátých letech. Každý dle svého založení pak reagoval na dobová
estetická i politická dogmata. Někdo je považoval za relativně
přijatelná (nechci zde v žádném případě tvrdit, že se kdokoliv z
jmenované pětice zcela ztotožňoval se všemi příkazy dobových názorových
klišé): Košťál svým příklonem k folklóru, Neumann a Boháč tvorbou
takzvaných masových písní, v nedlouhém stádiu své tvorby se nechal
folklórem inspirovat i Kalabis, ostatně i celoživotní Máchovu snahu
vyjadřovat se posluchačsky čitelným jazykem lze do jisté míry vnímat
jako paralelu k požadavkům estetiky psát hudbu pro četné publikum. Velmi
brzy však někteří z této pětice zakotvili umělecky jinde: Neumann svým
hledáním inspirace v podnětech Musica Nova, Boháč v navazování na tvorbu
ještě nedávno v Moskvě kritizovaných autorů Prokofjeva a Šostakoviče,
Kalabis v introvertním zakotvení svého tvůrčího ducha v nejvyšších
skladatelských metách typu vrcholných Bachových děl, či děl Stravinského
a Hindemitha, Mácha ve vyhledávání duchovních námětů (Odkaz
J.A.Komenského). Léta šedesátá znamenají zejména pro V.Kalabise, O.Máchu
a V.Neumanna vzestup jejich společenského renomé. Události roku 1968 a
let následujících pak životní dráhy těchto pěti skladatelů ještě více
odlišily. Mnohé bylo naznačeno v charakteristikách tvůrčích drah
V.Neumanna a J.Boháče. Léta devadesátá pak přinesla do jisté míry velmi
zjednodušující přepólování dosavadních společenských kariér svých
tvůrců.
V dnešním světě velmi se proměňujících estetických hodnotových postojů
nelze vůbec předvídat, jak bude v budoucnu vnímána tvorba soudobých
autorů. V době, kdy většinou laciňoučké performance všeho druhu jsou
vnímány jako ono „pravé“ umění, jako něco, co legitimně navazuje na
práci takových géniům jakými byly Bach, Mozart, Brahms, apod., v době,
kdy odkaz mnoha dosud vážených uměleckých osobností začíná být
zpochybňován, může být snaha o proniknutí do hloubi lidského ducha v
díle Kalabisově považována za až směšnou. Naopak dnes jako rutinní se
jevící a stranou širšího zájmu vzniklá a prezentovaná kolekce hudby
sefardských Židů pro soubor Linha singers A.Košťála se může stát z
pohledu budoucnosti něčím, co v 90. letech zajímavě obohatilo českou
hudební scénu. Proto by nemělo cenu jakkoliv onu pětici, kterou spojil
fakt časově blízkého úmrtí, nyní porovnávat v jakýchsi umělecky
hodnotových žebříčcích. A už vůbec by se neměla umělecká práce hodnotit
podle občanských postojů svých tvůrců. Zejména ne bez objektivního
nestranného posouzení činnosti, která z těchto postojů vyplývala, jak
dnes bohužel dost běžné.
Jedno je však jisté: všech pět autorů bylo profesionály ve svém oboru.
Nepotřebovali k zveřejnění své práce tým pomocníků, kteří by jim jejich
hudbu zapsali do čitelného tvaru, kteří by jim jí obstarali zvukovým
hávem orchestru, kteří by dopsali vše potřebné (předehry, dohry,
protihlasy, apod.), tak, jak to potřebují dnes mnohé údajné skladatelské
celebrity. Naopak: Za svou profesionální čest považovali „mít vše ve své
ruce“, neboť věděli, že i nejmenší detail ovlivňuje kvalitu a hloubku
umělcova sdělení. A v tom to právě je: Všech těchto pět skladatelů
chtělo být na jimi zvoleném poli především maximálně kvalitními umělci a
ne v prvé řadě chytit výhodnou příležitost (ať už společensky, nebo
finančně).
A proto bychom si alespoň občas měli jak Arnošta Košťála, tak Viktora
Kalabise, Josefa Boháče, Věroslava Neumanna, či Otomara Máchu
připomínat.
Otomar Kvěch
|
|