Tři mužské sbory s křídlovkou na Ladovy obrázky (t.: Kamil Bednář)
(1982),
10´,man. rec.:CRo Olomouc
Prem.: 19.12.1987 Olomouc. Miroslav Kejmar – křídlovka, Moravští učitelé, sbm. Z.Mátl

Práce skladatele je ovlivňována mnoha, často protichůdnými, podněty. Jedním z „hnacích motorů“ skladatelovy práce je také jistá soutěživost, jistá snaha „dobýt vrchol“. Při své práci na Svazu skladatelů jsem viděl několik kolegů, kteří velmi úspěšně „dobývali“ svět kompozic pro pěvecké sbory. Navíc na rozdíl od většiny nejen orchestrální, ale i komorní hudby, která často zmizela v archivu po jednom, dvou provedeních, nové kompozice pro sbory často žily velmi intenzivně. Proto jsem zatoužil zkusit „dobýt“ i tuto pevnost. V jednom starém almanachu básní jsem nalezl hezké básně o Ladových obrázcích. Nejen zážitky každého českého dítěte odkojeného těmito poetickými obrázky, ale i časté návštěvy okolí Ladovy vesnice Hrusic byly podnětem mé choutky se těchto textů skladatelsky zmocnit. K mužskému sboru jsem přidal lidový nástroj křídlovku s jejím smavým zvukem.
Skladba má myslím svůj poetický ponor, je ale bohužel dosti složitá. Krásným zážitkem pro mě byla interpretace partu křídlovky Miroslavem Kejmarem. Ten krásný tón, to krásné, vznosné legato! Vzpomínám na návštěvy koncertů České filharmonie v mých studentských letech. Těch kiksů v trubkách a lesních rozích! Příchodem Miroslava Kejmara se vše změnilo. Tento hráč by měl být v paměti uchován jako osobnost, která u nás pozdvihla hráčskou úroveň.