|
Trio pro klavír, housle a violoncello (1976), 14´, Panton, rec.:
CRo Praha
CD: Konzervatoř Praha
Allegro maestoso – Andante – Allegro vivo
Prem.: 1.4.1977, Smetanova síň, Praha, Nové pražské trio
Kdo by rád nevzpomenul na dobu mládí, na dobu, kdy jsme měli vše před
sebou, nepřipouštěli si, že také existují v životě temné okamžiky, kdy vše
je tak snadno zvládnutelné. Kolik takových prosvětlených vzpomínek se mi
váže ke Klavírnímu triu: Ty krásné okamžiky, kdy jsme u Arnošta Střížka v
bytě trio studovali pro premiéru. Na premiéře kluci z tria hráli jak bozi
a ten lesk padl i na mne. Najednou mně začala řada „dospělých“ kolegů brát
vážně. Jeden z nich, který mě pořád postrkoval, abych psal seriálně, mi po
premiéře řekl: „Vidím, že na tom to takhle dělat taky něco je“. Pár minut
po odeznění tria se do zákulisí přihnal Oldřich Flosman, tehdy pro mne
obávaný funkcionář a hlaholil „ Konečně zas hudba“, pak se svých slov
trochu lekl a dodal tišeji. „Pojď stranou, ať to neslyší tadyhle … (a
jmenoval jiného obávaného funkcionáře který byl provozován na témže
koncertě), to jeho byla totiž sr…, a já mu to nemůžu říct.“ Trio se
rozletělo po všech možných pódiích, hrálo se na Pražském jaru, na Mladé
Smetanově Litomyšli, na Dnech hudební mládeže, v Komorním spolku při české
filharmonii, na desítkách koncertů po Čechách. Těch besed, co jsme s
kolegy z Nového pražského tria zažili. Těch otázek – zajímavých i nudných,
obdivných i provokativních, někdy podivných. A po každém takovém koncertu
měl člověk uspokojující pocit: Ano, má to smysl být hudební skladatel.
Podnět ke vzniku tria dala akce pro mladé, akce, kterých se v polovině 70.
let organizovalo hodně: Český hudební fond objednal současně u autora
skladbu a u jeho generačních vrstevníků zadal její provedení. Sloužil jsem
v době této výzvy na vojně v Praze u Armádního uměleckého souboru a měl
jsem času velice mnoho. Ač mnohé partie skladby vznikaly v budově AUSu na
Pohořelci, není to na ní nijak znát. Přes její jistou dramatičnost, je
plná energie a životního optimismu. Svůj vliv sehrálo na trio mé tehdejší
intenzivní studium Messiaena. Za peníze, které jsem obdržel za umístění ve
skladatelské soutěži mladých jsem tehdy objednal v cizině Messiaenovy noty
a byl jsem jejich nadšeným obdivovatelem. Proto je klavírní trio plné jeho
modů. Typ melodiky, kterou jsem pro sebe v této skladbě použil jsem pak
nějaký čas úspěšně používal, byly to jakési mé „konstanty“.
|
|