|
25. 5. 1950
Narozen v Praze (Československo). Otec v té době zvukový technik
Československého rozhlasu, později technický úředník v průmyslových
podnicích. Matka prodavačka, od doby porodu v invalidním důchodu.
Podzim 1955
První hodiny hry na klavír a hudební teorie. Nejprve u soukromníka,
později od r. 1959 ve státní hudební škole.Učitelé hudby podporují dětský
příklon ke kompozici.
1963
Profesorka hry na klavír z hudební školy zprostředkuje seznámení se s
Janem Zdeňkem Bartošem, který vyučuje kompozici na Konzervatoři v Praze.
Ten bezplatně připravuje tři roky OK k přijímacím zkouškám. Od té doby OK
pravidelně komponuje (řada pokusů, např. sonáta pro housle, sonáta pro
klavír, dechový kvintet, smyčcový kvartet, symfonie)
1. 9. 1965
Nástup na Pražskou konzervatoř na studijní obory hra na varhany a
hudební kompozice. Studia u Josefa Kubáně (varhany), u Miroslava Raichla,
Františka Kovaříčka, J.Z.Bartoše (skladba, formy a analýza,
instrumentace), Zdeňka Hůly (harmonie, kontrapunkt). Během studií na
konzervatoři vytvoření řady studijních kompozic, vedle toho komponuje
(zejména o prázdninách) „pro sebe“, mimo jiné koncert pro klavír a orch. a
další symfonii.
1. 10. 1969
Nástup ke studiím na Akademii múzických umění, katedra skladby do třídy
Jiřího Pauera (1 semestr ve třídě Emila Hlobila). Dosavadní skladatelské
myšlení ovlivněné evropskou klasikou (výrazné studium hudby J.S.Bacha díky
„varhanické“ erudici z konzervatoře, příklon ke „klasické“ linii Bach –
Mozart – Beethoven – Brahms – Dvořák – Čajkovskij – Franck - Hindemith -
Prokofjev – Šostakovič) je konfrontováno se studiem „Musica Nova“.
Souběžně se studiem kompozice pracuje rovněž jako výkonný hudebník
(varhany, klavír, cembalo).
1972
Sňatek se spolužačkou z varhanního oddělení Miluškou Wagnerovou (2
dcery Eva – 1974, Martina – 1977). Přibližně v té době dospívá OK k
pevnějšímu stanovisku v otázce dalšího stylového skladatelského směřování:
Z Musica Nova přijímá řadu technických podnětů („barevné“ myšlení,
technika takzvané aleatoriky, možnost rozvázání časových pásem
jednotlivých hlasů hudební tkáně, nepřijímá seriální myšlení pro svou
mimohudební determinovanost), které však chce formou syntézy zasadit do
„klasického“ myšlení (výrazný tematický materiál ve všech složkách,
logická, sluchem čitelná harmonie, zřetelná formová výstavba v souhře s
jasnou tektonikou, atd.), které považuje za nejoptimálnější pro realizaci
a hlavně vyznění své skladatelské hudební řeči.
1973
Zakončení studií na AMU Symfonií pro varhany a orchestr. V té době již
zaměstnán jako korepetitor opery Národního divadla. Po ukončení studií
četná skladatelská činnost, často vytvářená jen z vlastní potřeby. Velký
význam pro další skladatelský vývoj OK má přátelské skladatelské seskupení
generačních vrstevníků (Vladimír Tichý, Miroslav Kubička, Pavel Jeřábek,
Štěpán Rak, Juraj Filas, Jiří Gemrot, příležitostně i další). Na
pravidelných setkáních byla systematicky hodnocena nová díla členů skupiny
a byla do hloubky studována díla všech stylových epoch. Výsledkem této
činnosti bylo další utvrzení se v nastoupené linii „syntézy“ klasického s
použitím prvků z „Musica Nova“.
1976
Po návratu z roční vojenské služby (Armádní umělecký soubor) nástup do
Československého rozhlasu jako hudební režisér. V té době poměrně rychlé
získání skladatelského renomé díky několika cenám ze skladatelských
soutěží a díky několika relativně úspěšným premiérám (Klavírní trio,
symfonietta Proměna,ad.). Provádění skladeb OK na českých prestižních
pódiích (Týden nové tvorby, Mladé pódium v Karlových Varech, Mladá
Smetanova Litomyšl, později Pražské jaro, abonentní cyklus České
filharmonie), přijetí za člena Svazu skladatelů, přizvání do různých
funkcí při organizaci českého hudebního života, objednávky od prestižních
komorních souborů na nové kompozice, které jsou provozovány doma i v
cizině, vydávání skladeb OK na gramofonových deskách a vydávání not
tiskem. Provozované tituly OK vzbuzují většinou pochvalu hudebníků,
publika a některých kritiků, jsou ale též odmítány pro údajný
konzervatismus klasické základny skladatelova myšlení. Proto dochází k
sebezpytnému ověřování východisek hudebního myšlení. Výsledkem je
radikálnější zapojení prvků z „Musica Nova“ (složitější prostředky jak v
melodice, tak v souzvukové struktuře, ve stylizaci a stavbě. Neopuštěna
však nikdy potřeba jasného tematického základu, jako základu hudebního
sdělení.), což se zračí v několika kompozicích vzniklých kolem roku 1980
(Smyčcový kvartet č.4, prvá verse Symfonie Es dur, ad.).
1980
Od 1.9. zaměstnán na Svazu skladatelů jako tajemník. Tím získán větší
prostor pro kompoziční práci. V prvých letech 80. let však tvůrčí krize.
Poslední díla sice lépe přijímána bývalými odpůrci (ne však beze zbytku),
avšak hudebníci a posluchači tato nová díla přijímají mnohem chladněji.
Hlavně však nespokojen sám OK pro složitost a „nekomunikativnost“ svých
děl. Na řadě drobnějších skladeb hledá a učí se OK jednoduššímu
kompozičnímu myšlení. Výsledkem jsou některé komorní skladby, předehra
Karneval světa a Symfonie D dur. „Staronové“ tvůrčí vidění podporují i
skutečnosti ve světové hudbě: odvrat některých tvůrců od „avantgardy“ a
obecné pronikání postmoderního myšlení. Kompozice z 2. poloviny 80. let
nejsou již tolik zatíženy řešením otázky po zvoleném stylu. Skladatel si
vymiňuje pro sebe právo hovořit jak chce a za jediné hodnotové měřítko
považuje sílu a profesionální uchopení vytvořené hudby. Z té doby jsou
zejména symfonická passacaglia RUR, Symfonie pro smyčcové kvarteto a
orchestr, 5. smyčcový kvartet a velký klavírní cyklus Album.
1990
Prudká změna společenských poměrů znamená také transformaci všech
institucí, které podporovaly provozování soudobé hudby. Značně omezené
množství finančních prostředků vede k radikálnímu snížení počtu
příležitostí uplatnit nové tituly. Téměř výhradní soustředění se
pořadatelů a interpretů na „ověřené“ tituly znamená minimální možnost
reprizování novinek. Sociální problémy vedou skladatele k tomu, že musí
být zaměstnáni - často na řadě míst -, což znamená velké omezení
kompoziční činnosti. OK nastupuje zpět do Československého rozhlasu jako
dramaturg a hudební redaktor. Zároveň začíná vyučovat na Pražské
konzervatoři nejprve hudební teorii, později kompozici (od roku 1997
vedoucím skladatelského oddělení). Doposud relativně četné reprizování
skladeb OK ustává. Jeho kompoziční činnost vede dvěma cestami: na jedné
straně vytváří drobnější skladby určené pro konkrétní příležitosti, na
druhé straně vytváří „idealistická velká plátna“ bez možnosti jejich
momentálního uplatnění (Requiem).
2000
Umírá manželka. Po třech letech sňatek s dr. Janou Smékalovou
(dlouholetá dramaturgyně firmy Supraphon, od r. 2000 pracovnice Židovského
muzea v Praze). Vznik několika větších kompozic (Serenatta noturna pro
smyčcový orchestr, smyčcové kvartety č.6 a 7, Sextet pro hoboj, harfu a
smyčcové kvarteto, Symfonie s názvem Čtvero ročních dob, Písňový cyklus
Crescendo) vesměs na základě konkrétních objednávek. Charakter a styl děl
vytvářen dle koncepce a zamýšleného obsahu. Úspěšná provedení obrazu
Kassandra v Německu a cyklu Crescendo v Praze.
Kromě řady příležitostných skladeb vznik „shrnujícího“ 9. smyčcového
kvartetu, 4. varhanní sonáty věnované vzpomínce na zemřelou manželku a
melodramu Bouře a klid, který velmi často interpretovala Soňa Červená. V
březnu 2009 premiéra Requiem temporalem. Pracovně neustále značně
vytížen na Konzervatoři, AMU, v Českém rozhlase, činností doprovazeče na
varhany a poměrně častou publikační činností.
2013
Vydává knihu „Základy klasické hudební kompozice“ u nakladatelství
TOGGA. Končí (listopad 2012) se stálým úvazkem v Českém rozhlase, pokračuje
pedagogická činnost na AMU (zde od června 2014 docentem) a na Pražské
konzervatoři.
2018
Otomar Kvěch zemřel v Praze 16. března 2018.
|
|