|
Ozvěny ze Shakespeara pro flétnu, housle, violoncello a klavír
(1974/96), 10´,
man., CD: Triga
Prem.: Původní verse: 28.4. 1974 Foersterova společnost Praha, Quartetto
con flauto
Přepracovaná verse: léto 1999, Nosticův palác Praha, Ensemble Martinů
Po dokončení mé absolventské symfonie jsem na žádost kolegů, s kterými
jsem tenkrát hrával jako varhaník a cembalista (příležitostně i jako
tympanista) a kteří právě založili Quartetto con flauto jednovětou skladbu
pro jejich nově zrozený soubor. Skladba měla poněkud podivný název Malé
komorní drama, což mělo zračit, že je zde jakási divadelní inspirace:
jednotliví hráči byli figurami, které se mezi sebou hádaly, posléze se
však usmířily. Každý nástroj měl svůj hudební materiál, po usmíření si
témata hráči prohodili. Nevím, jak jsem mohl tenkrát tak bloudit, po té,
co jsem napsal více méně tektonicky zdařilou symfonii. Malé komorní drama
je hrozně upovídané, počítá s extrémním, v praxi nerealizovatelným tempem.
Skladba byla sic párkrát provedena, pak ale po zásluze ležel její notový
materiál v šuplíku. Teprve po více jak 20 letech se přihlásil Miroslav
Matějka, neobyčejně aktivní muž ve vytahování rukopisů od skladatelů s
tím, že by ho skladba zajímala. Dlouho jsem odolával, nakonec podlehnul
tlaku s tím, že jsem kompozici totálně předělal. Zbyla původní koncepce a
vstupní téma, jinak je zde vše nové. Pod novým názvem Ozvěny ze
Shakespeara se vydala k novému, poměrně intenzivnímu životu.
|
|