|
RUR. Passacaglia inspirovaná stejnojmennou hrou K.Čapka (1986),
14´, Mat.:ČRo,CD:Radioservis
2Picc, 2Ci, 2Bscl, 2Cfg – 4, 2, 3, 1 – Timp. Batt.4 – Archi
Prem.: 10.9.1987, Plzeň, sál Peklo, Symf. orch. Čsl. Rozhlasu, dir.
Vladimír Válek
Podobně, jako Karneval světa tvořil studii k Symfonii D dur, tvoří
passacaglia RUR studii k symfonii e moll. Na podzim 85 jsem v pohodovém
tvůrčím vzepjetí dopsal 5. smyčcový kvartet. Po té byl můj čas nějakou
dobou vytížen opisováním nové verse partitury Symfonie Es-dur, kterou v
edici autorských rukopisů hodlal vydat Panton. Po té jsem onemocněl
chřipkou a poměrně dlouho jsem se nemohl nemoci zbavit. Lenošil jsem doma
a najednou se nemohl trefit do nějaké nové skladby. Zkoušel jsem kdysi
plánovanou druhou klavírní sonátu, dechový oktet. Nic z toho mne
nerozehřálo tak, abych měl potřebu v začínajícíh náčrtcích pokračovat. V
tyto dny navštívil tehdejší prezident G. Husák brněnskou školu technického
ražení. Snad to byla ona návštěva, kde přítomní vytleskávali „vzácnou“
návštěvu úmyslně nesmyslně dlouho, aby jí takto z předstírané radosti
nepouštěli ke slovu. Nicméně nakonec se nějak prezident ke slovu dostal,
neboť zde pronesl řeč, v které nabádal k větší vybavenosti naší
společnosti počítači. A pak, jak to bývalo v těch dobách zvykem, všichni
komentátoři donekonečna servilně vítali objevná slova soudruha Husáka. Ne,
že bych měl něco proti technice. V tyto dny to ale vypadalo, že vůbec nic
jiného, než počítače, pro nás není důležité. Vzpomenul jsem si na Čapkovo
RUR. A napadlo mě o této hře napsat hudební kompozici. Zvolil jsem formu
passacaglie, která je ovšem kombinovaná s volnými variacemi. 1. blok
přísně passacagliové stavby skladby znázorňuje staré Rosumovy roboty,
kteří byli ještě poslušní. Následující volné variace jsou „citová“
opozice. Zároveň lze tuto plochu chápat jako jakési vedlejší téma sonátové
formy. Počínaje uvedením tématu v sólovém lesním rohu začíná zas
passacaglia, tentokrát rafinovanější – téma je více skryté. To je
modernější forma robotů. Zároveň je plocha provedením, v které dochází ke
konfliktu. Roboti vše ovládnou a zůstává sólo anglického rohu, volná
variace znázorňující pustou zem po zničení civilizace. Nesmělá katarze
dává naději na obnovení rovnovážného světa.
S koncem skladby jsem se velice natrápil. Původně byla coda mnohem delší,
obsahovala ještě 2 variace, které RUR zbytečně časově natahovaly. Pro 1.
reprisu skladby jsem udělal v závěru škrt, ale nepostačovalo to. Pro
studiové natáčení jsem se rozhodl celý závěr RUR překomponovat. Mysl mi
ale stále skákala, jak na staré vydřené gramofonové desce, do starého
řešení. Nemohl jsem to dlouho trefit až mi z toho stresu bylo špatně od
žaludku. Nakonec jsem nějaké řešení nalezl a snad už teď má skladba
optimální stavebné řešení.
|
|