|
Kassadandra a Trojský kůň. Symfonický obraz pro anglický roh a
orchestr (2004), 10´, mat.: autor
2,2,2,bscl.,2,-4,2,0,0,- Timp. Batt. (2 sonatori),- ci.sSolo- Archi
prem.: 15.11.2004, Ludwigshafen, Kulturní dům BASF, Symf.orch. Č.rozhlasu,
Gabreila Plachá – angl. roh, dir.: Vladimír Válek
Kassandra je jediná z mých orchestrálních skladeb, která vznikla pro
konkrétní příležitost. Zadání znělo: Koncertantní kus pro libovolný sólový
nástroj tak dlouhý, aby se vešel do 2. poloviny koncertu před Janáčkovu
Sinfoniettu (velmi riskantní sousedství to pro skladatele!) Na vytvoření
skladby jsem měl asi rok, poměrně dlouho jsem hledal „námět“, neboť
vytváření skladeb „jen tak“ mi je cizí a vede podle mého názoru velmi
snadno k tuctovosti. Příběh Kassandry, které nikdo nevěřil v jejích
proroctvích už oslovil mnohé (Berliozovi Trójané!), pár let přede mnou tak
učinil Václav Riedlbauch ve své třívěté skladbě pro flétnu a smyčcový
orchestr s názvem Kassandře. Cítím před ním trochu ostych, že jsem si
vlastně vypůjčil jeho námět. Myslím, že pohnutky nás obou k volbě takovéto
literární předlohy byly obdobné. Měl jsem ještě jednu – artistní –
inspiraci: experimenty s časovým průběhem u některých současných filmů: Ve
folmu Lola běží o život proběhne děj třikrát, pokaždé s maličko jiným
průběhem a hlavně s jiným vyústěním. V jiném filmu běží od počátečního
rozdvojení (jednou hlavní hrdince ujede metro, jednou ne,) film ve dvou
pásmech. O něco takového jsem se pokusil i ve své Kassandře: Dvakrát
nabádá Trójany jak prosíkem, tak naléhavě, aby nevtahovali dřevěného koně
za hradby. U hudby ovšem takovýto postup není zas tak neběžný. Variační
forma je jedním ze základních principů hudby vůbec. Tady jsem se pokusil o
něco podobného, jako tomu bylo ve filmech: opakování ploch je někdy
doslovné, někdy jiné, tu a tam je hudba po druhé zcela odlišná.
Stran programového uchopení námětu je vše myslím až lapidárně jasné:
Bouřlivé plochy s bicími patří válečníkům, mírně ironické fanfáry patří
Trójanům, kteří se naivně radují z odtažení Řeků, sólový anglický roh je
hlasem Kassandry. Závěrečná kadence (tak trochu inspirovaná závěrečnou
scénou Berliozovy Kleopatry) líčí poslední okamžiky Kassandřina života,
následující běsnění orchestru plenění Tróje Řeky. Vše pak je symbolickým
obrazem nakloněné roviny, po které se podle mnohých chytrých hlav sune
skvělá evropská civilizace do záhuby, aniž by dbala na jakékoliv varovné
hlasy. K použitému hudebnímu jazyku, často v minulosti mé velké tvůrčí
starosti, mohu konstatovat jen, že v 90. a následujících létech, kdy jsem
se octl nejprve nedobrovolně, posléze ale už bez chuti k návratu, tak
trochu mimo svět skladatelů, jsem dospěl k náhledu vůbec se nestarat v
oblasti zvoleného stylu o názory ostatních jedinců, byť byli
sebefundovanější. Námět skladby, její program si vynutí sám hudební
výrazivo. Zcela jsem pak opustil čistě artistní snahy dělat něco za každou
cenu jinak, jen proto, abych byl originální. Pravá originalita leží v
hloubce uchopení a ztvárnění hudby a ne ve vnějškových znacích typu
foukání do dechových nástrojů naprázdno, neodůvodněné užívání neběžných
nástrojových technik, apod.
Premiéra proběhla v Ludwisghafenu. Navenek byl potlesk velký, nicméně, co
chodilo hlavou místnímu publiku dozajista zvyklému na zcela jinou soudobou
hudbu, si nedovedu představit.
Noty ke stažení
|
|