|
Jarní motivy Cyklus smíšených sborů a cappella na texty Jana
Nerudy.(ad.lib.:2 viol a violoncello) (1987), 11´., man., rec.: ČRo
Praha
Allegro non tanto – Adagio město – Vivo - Andante.Allegro non tanto
prem.: 13.1.1990 Národní muzeum v Praze. Pražští madrigalisté. Sbm. Pavol
Baxa
Mé dosavadní sborové kompozice nebyly bůhvíjak úspěšné a mou ješitnou
ctižádost doznat na poli sborové kompozice alespoň takového ohlasu, jako
tomu bylo dejme tomu u mých smyčcových kvartetů to dráždilo. Proto jsem se
znovu rozhodl vytvořit sborové dílo. Toho roku 1987, kdy jsem hledal pro
svůj záměr texty, nějak pořád nepřicházelo jaro a já po něm toužil. Asi už
to byl neklamný příznak mého stárnutí, mládí bylo prostě definitivně pryč.
Útěchu jsem našel v rezignujícíh a sebeironizujích verších Nerudových.
Později jsem k a capp. posazenému sboru připsal na výzvu Pražských
madrigalistů smyčcové nástroje. Jarní motivy kopírují sonátový cyklus, kdy
je za finále použita hudba 1. věty. Od prvých momentů práce na skladbě
jsem se snažil, aby hudba byla soběstačná odděleně od textu. Byla to jistá
autorská opozice tuctům sborových kompozic, v kterých se jen jakoby
recitativně odříkávaly texty bez starosti o vytříbenou melodiku a stavbu.
|
|