






 |
Josef Bohuslav Foerster - 150 let od narození
(30. 12. 1859 – 29. 5. 1951).
Na počátku 70.let minulého století v rámci semináře skladby katedry
skladby pražské HAMU vzpomínal profesor Emil Hlobil před námi
dvacetiletými studenty: „Když jsem byl tak starý, jako vy, kraloval
všemu Vítězslav Novák. Pak nebylo dlouho nic a potom byli Suk s
Foersterem. A pak zase dlouho nic a nakonec byl Janáček. A dnes? Všemu
kraluje Janáček, pak je dlouho nic a jsou Suk s Novákem. Pak zase nic, a
tam je Foerster.“ V tomto osobitém příměru ukázal kromě řady jiných
skutečností také na pokles autority odkazu Josefa Bohuslava Foerstera.
Tenkrát bylo 20 let od Foersterovy smrti. Nemyslím, že by se za dalších
40 let od té doby mnoho na postavení J.B.Foerstera změnilo.
Kde hledat příčiny toho, že autor, kterému byly ve své době pořádány
celé cykly oper a koncertů, že se autor, kterému byly k životním
jubileím vydávány různé publikace (poslední obsažný sborník k 90.
narozeninám má přes 500 stran a je uveden básní Josefa Hory s názvem
„Poutníkovi“ a notovými zápisy oslavných skladeb na JBF od třinácti
skladatelů) najednou octl mimo zorné pole zájmu dramaturgů a interpretů?
Pokud se dnes snaží někdo najít odpověď na tuto otázku, zodpovídá jí
většinou nepřijatelností Foersterova tvůrčího odkazu pro dobu mezi roky
1948 až 1989. To je samozřejmě pravda. V době hlásaného „státního“
atheismu by těžko mnohá Foersterova díla zaměřená z převážné části na
svět křesťanských duchovních hodnot mohla zaznít na nějakých
representativních koncertech. Není to však pravda celá. Svědčí o tom
ostatně fakt, že ani po roce 1990 nijak výrazně nevnikly Foersterovy
skladby na pódia a do nahrávacích studií.
Domnívám se, že kromě „režimní nemilosti“ je tu ještě druhá závažná
příčina poklesu zájmu o Foersterovo dílo: Umění má svůj imanentní,
vnitřní vývoj, který je sice ovlivňován skutečnostmi společenského
života, ale má také své vlastní zákony. A zde lze konstatovat, že zhruba
od poloviny Foersterova života bylo umění neseno zcela jinou
„filosofií“, jinou estetikou, jiným pohledem na smysl práce hudebního
skladatele, než jaké zastával Josef Bohuslav Foerster.
Foersterova životní dráha se klene v mohutném oblouku zabírajícím více
jak 90 let. Je zvláštní si představit, že se narodil do provinční Prahy
obklopené ještě stojícími středověkými hradbami a zemřel v době, kdy
bylo toto město milionovou metropolí samostatného státu. Je zvláštní si
představit, že se v době, kdy bylo malému Josefovi 7 let, odehrála 100
kilometrů od Prahy válka, v které šli rakouští vojáci ještě starověkým
způsobem drillmarschem v šicích s napřaženými puškami s bajonety, a že
za života téhož muže byla použita atomová bomba. A konečně lze
vzpomenout to, že jako malý chlapec navštěvoval JBF s tatínkem
varhaníkem hudební produkce v době, kdy Wagner neměl ještě hotovou
tetralogii, kdy Brahms byl v počátcích, kdy Smetana nenapsal zatím
jedinou operu a zároveň se tentýž člověk mohl 2 roky před smrtí
zúčastnit skladatelských kursů v Darmstadtu a tam potkat K.Stockhausena
a slyšet třeba Messienovy multiseriální Čtyři etudy.
Na skladatelskou estetiku JBF mělo vliv několik tendencí. Byla to
samozřejmě především doba ještě stále se vyvíjejícího romantismu s jeho
požadavky na vyjadřování lidských citů, s jeho požadavky na přesah
„čisté“ hudby do myšlenkových rovin a doba vyvíjejícího hudebního jazyka
se stále složitějšími prostředky ve všech složkách hudebního projevu.
Dále tu byl zcela česky specifický tlak na to sloužit prací především
svému národu. Myšlenky národního obrození při vstupu JBF do
profesionální praxe právě vrcholily. A konečně tu byly osobní tvůrcovy
vlastnosti podpořené rodinnou tradicí a studiem na varhanické škole: o
hlubokou víru opřené vidění životního údělu jako služby Božím záměrům.
Kombinace těchto zdrojů s jistou preferencí třetího vedla k osobitosti
Foersterovy tvůrčí estetiky.
Vidění sebe sama jako „dělníka na vinici Boží“ s pocitem naprostého
podřízení se Boží autoritě ve svém důsledku v umělecké práci znamenalo
odmítnutí jakéhokoliv náznaku osobní presentace, osobního „předvádění
se“. Takovýto myšlenkový základ pro kompoziční činnost vedl k absenci
racionálního hledání nějakého osobitého jazyka. Vedl k absenci užití
vnějškově nápadných prvků v uměleckém díle, jako jsou výrazné smyslové
prvky (např. vnějškově ohromující velká tutti, artistní barevné
kombinace, rafinované rytmy, zběsilá allegra, apod.), úmyslné používání
nových nezvyklých prostředků, „okatě“ nápadná invence, natož pak nějaké
záměrné dráždění posluchače „novotami pro novoty“. Pokud někdy něco ze
zmiňovaných prvků JBF ve své tvorbě použije, je to vždy v zájmu myšlenky
díla. Tak například velké tutti můžeme najít v závěru 4. symfonie
oslavujícím vzkříšení Krista, rafinovanými barvami líčí skladatel třeba
zjevení anděla ve svém melodramu Amarus, apod.
Tato základní charakteristika Foersterovy tvorby je jeho osobitostí, ale
také do jisté míry nevýhodou. Jeho hudba je jakoby „nenápadná“. Často
plyne poklidně s využitím nevelkých kontrastů. Zde lze vyslovit
myšlenku, že nejen nezvyklá umělecká vyjádření vyžadují od posluchače
jistou míru snahy pochopit záměry svého tvůrce. Také takováto
introvertní umělecká díla požadují od posluchače, aby se snažil vniknout
do podstaty vyjadřovaného. Dosáhnout při tom výsledku správného
pochopení presentované výpovědi není o nic jednodušší a méně namáhavé,
než pochopit dílo stavějící na novém jazyce.
Není pochyb o tom, že J.B.Foerster byl dokonalý profesionál. Patřil k
nejvzdělanějším duchům své doby, kromě kompozice (dílo je obrovité: 6
oper, 5 symfonií, desítky dalších orchestrálních, komorních a vokálních
skladeb) se věnoval též psaní esejů a úvah, je autorem vzpomínkových
knih, po celý život učil, rovněž maloval. Měl světový rozhled. Přispěla
k tomu jistě i okolnost, že díky dlouhému pobytu v Hamburku a ve Vídni,
při kterém následoval svou manželku na místa jejích pěveckých angažmá,
mohl nahlížet na český hudební život zvenku a lépe rozpoznat jeho klady
i zápory. Stýkal se a korerspondoval s nejvýznamnějšími tvůrci své doby:
Petrem Iljičem Čajkovským, Edvardem Griegem (o tom napsal dokonce
knihu), Alexandrem Glazunovem, pochopitelně se všemi českými autory
včetně A.Dvořáka a L.Janáčka, a hlavně s Gustavem Mahlerem, který mu
například v Hamburgu premiéroval 3. symfonii.
Naprostá Foersterova profesionalita znamenala, že sledoval samozřejmě
vývoj svého oboru. Dokud vládl v evropské hudbě romantismus dospěvší na
jedné straně ke svému vrcholu v díle Mahlera, Strausse a raného
Schönberga, na druhé straně přetransformující se ve francouzský
impresionismus, vyvíjela se Foersterova hudba analogicky. Pro skladatele
nebylo problémem integrovat mnohé prvky pozdního romantismu do své
hudební řeči. Vyspělá chromatika, časté modulace s těžko určitelnou
tónikou, či zvukové „rafinády“ mnohých Foersterových děl jsou z téhož
rodu, jako řeč jmenovaných skladatelů.
Dokumentovat to lze na řadě Foersterových kompozic a není jistě náhodou,
že právě skladby z let před 1. světovou válkou patří k těm z jeho díla
nejuznávanějším: opery Eva a Jessika, 4. symfonie, orchestrální svity
Cyrano de Bergerac a Ze Shakespeara, orchestrální Legenda o štěstí a
Jaro, klavírní cyklus Erotovy masky, 3. smyčcový kvartet, Dechový
kvintet a pochopitelně svého času nejuznávanější součást Foersterova
díla – řady sborových kompozic zahájené legendárními Devíti mužskými
sbory.
Právě tato díla založila pověst Josefa Bohuslava Foerstera jako autora s
pro něj typickou velkou introvertností hudební řeči, přičemž mnohdy byly
přehlédnuty některé prvky, které bychom mohli označit jako minimálně
nezvyklé, anebo dokonce jako netradiční. Například: Třetí věta svity
Cyrano de Bergerac líčící slavnou scénu, při které Cyrano předstírá, že
právě spadl z Měsíce a tím zdržuje hraběte de Guiche, aby mezitím mohl
nerušeně proběhnout svatební obřad Roxany s Kristiánem začíná tak
nesoudělnými motivickými prvky jak z hlediska melodiky, tak harmonie a
zvukového vybavení, že by se za toto místo nemusel stydět autor o mnoho
desetiletí pozdější. Jak je však pro Foerstera typické, že po pár
taktech zazní zcela kontrastně vyznívající valčíkový motiv ve
violoncellech, který přes slovní předpis: cavalleresco, con scherzo
ironico vyznívá spíše nenápadně a snad i běžně až tuctově! V těchto za
sebou následujících pár taktech 3. věty svity Cyrana de Bergerac jsou
podle mého názoru skryty síla i slabost (zdánlivá?) skladatele Josefa
Bohuslava Foerstera.
Po 1. světové válce nastala pro JBF - skladatele nová situace. (Tímto
obratem byli ostatně zasaženi i Foersterovi mladší profesní kolegové
Josef Suk a Vítězslav Novák. O nich dvou dokonce napsal tehdy mladý Emil
Axman, že „porozuměvše době, moudře se odmlčeli“.) Prudký obrat k
civilismu, odmítání citovosti v hudbě, návrat k „řemeslu“ klasicismu –
to vše muselo být JBF – a bylo - cizí. Nechat se inspirovat tak
světskými věcmi, jako jsou sport, novinové inzeráty, technika – to vše
duchovnímu obzoru Foersterovu bylo jistě velmi vzdálené a asi i
nepřijatelné. Zrovna tak snahy organizovat nově tónový terén za pomoci
mimohudební determinace. O dodekafonii se JBF vyjádřil nelichotivě jako
o „klingende matematik“. Radost mladého Prokofjeva z toho, že ředitel
konzervatoře Alexandr Glazunov – v Prokofjevových očích nemožný
konzervativec - během poslechu absolventské skladby mladého skladatele
nazlobený odešel a práskl vzteky dveřmi by jistě Josef Bohuslav Foerster
považoval za neomalenost. Stravinského zacházení s Pergolesim v
Pulcinellovi jistě také nepovažoval za správnou cestu. Považoval to
bezpochyby za nemístnou karikaturu. V podstatě z této nové estetiky a
nových technik nepřevzal do své tvorby nic. A tak se po svém návratu
domů z Vídně v roce 1919 stal v novém Československu dvacátých let sice
uznávanou autoritou, ale jeho tvorba se stále více jevila jako relikt z
minulosti.
Jeho díla byla s úctou uváděna, ať jde o pozdní opery Srdce a Bloud, 5.
symfonii, oratorium Svatý Václav, kantáta Máj, Druhý houslový a
violoncellový koncert a další, ale bylo to spíše z úcty k žijícímu
klasikovi, než proto, že by jeho tvorba byla považována za inspirativní
pro další vývoj, či pro mladou generaci.
Specifickou osamocenost Foersterova tvůrčího zjevu v posledních letech
jeho života může dokumentovat Kantáta 1945. Dílo oslavující konec
německé nadvlády v Čechách je postaveno na náboženských textech se slovy
typu: „ Ó, Golgato... jen malou chvíli a kořist pustí dravé zuby vlčí.
Má poražená síla v koutku mlčí, však ruce sepjaté mi zbyly.“ A dále:
„Zázračně stoupající cesta ze tmy, pro Jediného. Otec smířený se všemi
dětmi... To je ta země, nebes dvorstva krásné, střeží ji věrně jako
svatý Grál, to je ta země v dědictví ti dané, dědictvím abys odevzdal ji
dál.“ Hudba díla je za užití prostředků pozdního romantismiu (i s malými
názvuky na tonálně neurčitě vyznívající plochy) velmi prostá a rozhodně
nadčasově vzdálená tehdejším „hurá“ písním oslavujícím sovětské
osvobození, ale i popisnosti Májové symfonie Vítězslava Nováka nesené
sice stejnými pocity jako Foersterova Kantáta 1945, ale užívající dobově
podmíněné citáty německé i české hymny, Beethovenovy Osudové a ruské
písně Ej uchněm. Není divu, že Foersterovo dílo v dalším vývoji hudby
nejprve u nás poznamenané tlakem na vytváření tvorby „pro masy“ a po té
zase vyžadující rozchod s tradicí nenašlo nějak významné místo v
uměleckém provozu.
Velký odvrat od odkazu JBF nastal pak v 60. letech 20.století. Požadavky
na skladatele být výsostně originální, hledat neustále nové prostředky
pro své vyjádření, co nejvíce se vzdalovat od předchozího – to bylo
zcela v protikladu k tomu, jak své poslání viděl J.B.Foerster a čím byla
jeho tvorba charakterizována. Ani vlna návratu k odkazu secese v 70.
letech 20. století a s ní oživená tvorba G.Mahlera, R. Strausse a u nás
J.Suka a V.Nováka nepřinesla větší zájem o Foersterovu hudbu.
Konec konců odkaz JBF také tak trochu poškodili jeho hlavní apologeti a
vykladači: Z. Nejedlý se svou tezí o správné linii české hudby Smetana –
Fibich – Foerster – Ostrčil a názorem o nesprávné zpátečnické linií
Dvořák – Suk (Novák byl podle Nejedlého kolísající, Janáčka neuznal
vůbec jako údajného primitivistu) v konečném důsledku přispěl spíše k
odvratu zájmu o osobnost Josefa Bohuslava Foerstera. Josef Bartoš, autor
nechvalně známé knihy dokazující, že A.Dvořák je špatný skladatel, také
moc Foersterovu odkazu moc nesloužil. A jména dalších (J.Plavec,
B.Taraba) jsou dnes bohužel - přes jistě svou celoživotní poctivou práci
– pozapomenuté autority.
Hudba JBF i v dobách největšího obecného nezájmu ale přece jen zcela z
pódií a studií nezmizela. Opera Eva se dožila od Foersterovy smrti
několika inscenací i dvou kompletních nahrávek, některé symfonické kusy
(Cyrano, Ze Shakespeara, 3., 4. a 5. symfonie) se tu a tam prezentovaly
jak na pódiích, tak ve studiu, prakticky stále zněla sborová tvorba.
(Sborovou Foersterovu tvorbu teprve od konce 60. let začala postupně
vytěsňovat z provozu „modernější“ tvorba Lukášova, Ebenova, Raichlova,
ad.)
Letošní jubileum bezpochyby oživilo zájem o tvorbu Josefa Bohuslava
Foerstera. Jak trvalé toto oživení bude je těžké odhadnout. I když
pominuly „režimní“ překážky, ony ryze umělecké stále trvají. Učím na
dvou školách a na obou mám hodiny s budoucími skladateli i interprety.
Musím – bohužel – konstatovat, že v důsledku jejich skladatelských a
interpretačních „choutek“ do svého zorného pole tvorbu JBF příliš, ba
vůbec, nezahrnují. Nadějí je tu skupina hudebních nadšenců oceňující
duchovní rozměr Foersterovy tvorby a pár interpretů, kteří hledají
zajímavý repertoár mimo „hlavní trasy“.
Otomar Kvěch
|
|