






 |
KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ versus REALISTICKÁ TRADICE
V nedělní příloze jednoho deníku vyšla zpráva o výstavě malíře konce
19. století Emanuela Schikanedra. Článek psala – jak bylo vidět na malé
přiložené fotografii – mladá, sympatická, inteligentní žena. V závěru
zprávy vyslovila jistý podiv nad tím, že v době konceptuálního umění se
umí návštěvníci výstavy nadchávat a dojímat nad většinou smutnými až
tragickými příběhy, které Schikanedrovy realistické obrazy prezentují.
Tuto myšlenku lze vyložit několika způsoby. Jednak jí lze chápat v tom
smyslu, že síla Schikanedrova umění je tak veliká, že i když jde o více
jak 100 let staré výtvory, stále jsou aktuální. Obávám se však – cítil
jsem to z oné inkriminované věty -, že jde o myšlenku: „Jak je možné se
ještě nechat oslovovat starobylým realismem, když máme dnešní, o tolik
lepší konceptuální umění“. V tomto případě bychom byli opět u tak dnes
stále, přes všechny myšlenky postmoderny rozšířeného pohledu na umění –
totiž, vše novější, je lepší, než minulé, starší. Již povrchní znalost
dějin umění nás ale přesvědčí, že tomu tak není. Budu se držet svého
oboru - hudby: je snad Dráteník silnější dílo než Don Giovanni jen
proto, že bylo napsáno o cca 40 let později? Jsou Braniborské koncerty
horší než Vaňhalův koncert pro 2 fagoty jen proto, že vznikly o cca 50
let dříve? Příkladů bychom mohli nabídnou nesčetně.
Mám Schikanedrovy obrazy rád. Jsou pro mne hudebníka jistou paralelou
bolestných ploch z díla Mahlerova či Šostakovičova. A umí mne také, jako
ty v článku oné mladé ženy citované návštěvníky výstavy rozesmutnit a
dovést k vytržení z dennodenního shonu a k zamyšlení nad tragickými
osudy lidí, nad neštěstím, smrtí, bídou. Bojím se to jako stárnoucí
člověk v opozici k názoru příslušníka mladé generace říci, ale nemohu za
to – vidím to tak: Ty obrazy mi dávají mnohem hlubší kumštýřský zážitek,
než většina konceptuálních výtvorů, které pro mě jsou nejčastěji pouhými
„fóry“, „gagy“, které si dost často i střílí z druhého a hlavně nemívají
žádnou myšlenku.
Z celé této drobné záležitosti pak na mě jde smutek z toho, že už dnes
možná málokdo v nastupující generaci (jsem také učitel) hledá v umění ne
jen zábavu a hříčku, ale také étos soucitu vyjádřený silnou myšlenkou.
OK
|
|