






 |
Viktor Kalabis
28. září 2006 zemřel hudební skladatel Viktor Kalabis. Odešel nejen
výborný skladatel. Mizí s ním významný příslušník určité skladatelské
generace, a hlavně i určitá skladatelská filosofie, určitý pohled na
práci umělce, který do značné míry nemá následovníky.
Viktor Kalabis patřil k silné skladatelské generaci, která vstupovala do
profesionálního světa vyučena na tehdy nové Akademii múzických umění v
době, která nebyla ani občansky, ani umělecky jednoduchá. Na pozadí
hrůzných politických procesů byl hudebním skladatelům vnucován určitý
styl, který byl vágně pojmenováván socialistickým realismem. Vyžadováno
bylo navazování, a to více méně epigonské, na tvorbu českých klasiků,
zejména Bedřicha Smetany. Byla to národní odnož takzvaných ždanovovských
tezí importovaných se psí oddaností ze Sovětského svazu, křížená ovšem s
autoritativními názory tehdejšího československého ministra kultury
Zdeňka Nejedlého a také s povrchně pochopenými a dogmaticky
překrucovanými názory nedávno zemřelých autorit typu Vítězslava Nováka a
J.B.Foerstera.
Estetické vidění jisté části právě do života vstupující generace bylo
však jiné. S chutí vstřebávali díla Hindemithova, Stravinského,
Prokofjevova, Martinů. Odmítali romantickou estetiku, byla jim vlastní
věcnost, nesentimentálnost. Zejména právě tvorba předchozí generace –
Nováka, Foerstera, Vycpálka, Řídkého, ad. jim byla velmi vzdálená až k
jistému kategorickému odmítání.
Nelze říci, že by estetický tlak 50. let nezanechal do jisté míry na
autorech této generace - včetně tvorby Viktora Kalabise – vliv. Nepsali
sice ani masové písně odrážející budovatelské nadšení našeho lidu, které
se od skladatelů tehdy požadovaly, nepsali budovatelské kantáty
oslavující krásný dnešek, nebo očekávanou šťastnou budoucnost. Ale
nezříkali se inspirací folklórních (to byl také jeden z dobových
požadavků na tvůrce v rámci „přiblížení se lidu“) uchopených více méně
tradičním způsobem. U Kalabise o tom svědčí tituly jako Strážnice, nebo
Dudácká svita. Po raném skladatelově Concertu inspirovaném Stravinského
Dumbarton Oaks šlo o jistý stylový obrat směrem ke zjednodušení a větší
„lidovosti“. Tato tvůrčí epizoda neměla však dlouhého trvání a od té
doby se Viktor Kalabis jako autor vyvíjel zcela ze své vnitřní podstaty.
Jediné, co na počátku 60. let převzal na pár let zcela volně do své
tvorby, byly tehdy do Čech pronikající a mnohými opět velmi dogmaticky
prosazované prvky dodekafonního myšlení. Ovlivnilo to částečně jeho
melodiku i souzvukový svět, ale v zásadě si podržel své vidění opřené o
rozvoj hudebních myšlenek, logické řazení ploch, atd. Postupně si
vytvářel svůj neopakovatelný styl stavby hudebního díla, kterému říkal
soukromě „drama“, kdy jednotlivé plochy byly často jen naznačeny a
prudce byly „střihově“ střídány jinými. Vzdálených vzorem zde byly
poslední Michelangelovy práce, kde umělec nechal z kamene vystupovat jen
podstatné části pomyslně nedokončené sochy.
Ve své tvůrčí cestě byl Kalabis do jisté míry vzorem části své generace.
Léta trvající přátelský tvůrčí kroužek, kterému se po pražských
hospůdkách říkávalo Hindemithbahnhof – to proto, že všichni jeho
příslušníci v nějaké podobě vycházeli z tvorby Paula Hindemitha, a že
jejich hlavní sídlo bylo v Praze v restauraci Domu železničářů na
Náměstí míru – byl jakýmsi zvláštním druhem neoficielního skladatelského
semináře, kde se tříbily názory. Viktor Kalabis byl bezpochyby v tomto
kroužku dominantní osobností. Členové tohoto volného skladatelského
sdružení, Jindřich Feld, Josef Matěj, František Kovaříček a mnoho
dalších, kteří sem příležitostně docházeli (např. Zdeněk Šesták)
uznávali plně Kalabisovo skladatelské umění. Tím spíše, když rychle
Kalabisova tvorba začala pronikat do povědomí veřejnosti a to nejen
naší, ale i za hranicemi. Od 60. let až na pár „stylových extrémistů“,
kteří hodnotili hudbu ne podle jejích vlastních kvalit, ale podle
stylového zaměření, bylo Kalabisovo umění obecně uznáváno.
Tvůrčí osobnost Viktora Kalabise byla opřena o dokonalou znalost
hudebního vývoje, o znalost všech významných děl v hudební historii,
tak, jak to bylo pravidlem u všech velkých tvůrčích osobností v
minulosti. Byl to dokonalý profesionál mající „v malíčku“ skladatelské
řemeslo, které pak užíval jako samozřejmý předpoklad pro ztvárnění svých
hudebních myšlenek. Jeho hodnotová laťka byla nastavena co nejvýše a
vyžadoval jí samozřejmě i od druhých. Proto býval nezřídka dosti tvrdým
kritikem. Svou skladatelskou práci chápal velmi odpovědně, byl si vědom
etické povinnosti, kterou má tvůrce vůči oboru, vůči předchůdcům,
jejichž odkaz by neměl být rozmělněn, vůči hodnotové laťce, kterou tito
předchůdci nastolili, vůči době, o které se vyjadřuje, byť hudebně
abstraktním způsobem.
Na počátku této stati stojí, že s Viktorem Kalabisem odchází i kus
skladatelské filosofie. Charakteristiky předchozího odstavce by měly
sloužit mladým skladatelům jako vzor toho o co při budování opravdové
tvůrčí osobnosti usilovat. Bohužel tu a tam potkáváme u nastupujících
skladatelů fatální neznalost hudební historie i jednotlivých děl (pak
netuší, jak ohromné množství řešení nejrůznějších kompozičních problémů
vůbec existuje), potkáváme velké mezery v profesionální řemeslné
skladatelské výbavě (pak lze vidět partitury, které téměř nelze zahrát),
vidíme jakýsi prakticimus zavánějící postojem: „hlavně, že je
příležitost, to je hlavní, párat se s tím zas tak nemusím, kdo to
ostatně pozná“. Schönbergův postulát nutnosti skladatelovy zodpovědnosti
za každou notu je jim cizí. Skladatelská činnost je pro ně jakýmsi
subjektivním hračičkářstvím, a ne zodpovědnou prací.
V tomto smyslu, ať je nám Kalabisova hudba bližší, nebo vzdálenější, je
jeho odkaz zářným, výrazně svítícím majákem, který udává směr naší
plavbě.
|
|