






 |
PROČ NEKOMPONUJI SERIELNĚ
Pokus o odpověď na dotaz studenta
skladby na Konzervatoři
Je to již poměrně dlouho, co se mne několikrát naléhavě ptal jeden ze
studentu skladby na Konzervatoři, proč nekomponuji dodekafonicky.
Ani netušil, kolik myšlenkových pochodů tehdy v mém mozku svým
opakovaným dotazem vyvolal. Pocítil jsem potřebu nejen jemu, ale
především sám sobě dát kvalifikovanou a argumenty podloženou odpověď.
Vytáhl jsem proto znovu ze své knihovny řadu před lety zastrčených knih,
poslouchal jsem skladby založené na serielní kompoziční práci, při cestě
tramvají, metrem jsem o daném problému přemýšlel, dělal si poznámky. Čím
hlouběji jsem se do problému nořil, tím víc jsem cítil svou neschopnost
přesně a nedvojznačně vysvětlit svá stanoviska. Přesto jsem však měl
pocit, že práce při hledání a následném písemném zachycení odpovědi na
danou otázku má smysl. A to nejen pro mne samého. Také pro další kolegy,
kteří hudebně smýšlejí a cítí obdobně jako já.
(Problém: Jakým způsobem vlastně odpovědět?)
Nejjednodušší odpovědí na dotaz, proč nekomponuji serielně je říci:
„protože nechci!“
V době, kdy filosofové postmoderny, v jejímž období prý žijeme, hlásají
současnou koexistenci řady protichůdných stylů, má tato odpověď
dostatečnou platnost. Dnes neexistuje recept na to, jak být v umění, v
hudbě zaručeně na správné cestě. A otázka je, zda vůbec někdy takovýto
recept existoval. I když se mnozí domnívali, že jej znají.
Nechci však takhle povrchně mávnutím ruky odbýt vážně míněnou a závažnou
otázku. Umělec by neměl být podle mé představy jen „médiem“ svých
iracionálních pocitů a pudů. Měl by vědět „proč“. Měl by umět přesně
vymezit a ohraničit své místo na vějíři hudebních stylů a tendencí. To
předpokládá důvěrnou a nepovrchní znalost celého stylového teritoria.
Teprve pak lze přesně a relativně pevně definovat své skladatelské
Credo. Jinými slovy řečeno (podle mého vidění světa, s kterým jistě
nemusí zdaleka všichni souhlasit): Skladatelův „světový názor“ by měl
být kombinací pocitového a rozumového, přičemž mezi oběma složkami musí
proudit neustále obousměrná diskuse.
(Upozornění: Vím o subjektivnosti svých postojů.)
Zkusím tedy vysvětlit hlouběji a s argumenty, proč nekomponuji serielně.
Jsem si vědom, že půjde o čistě soukromé vývody. Mé argumentace nemají v
žádném případě sloužit „zničení protivníka“. Pominu-li obecně lidskou
rovinu takových snah, to jest, že je unfair chtít ušlápnout umělce s
jiným názorem, bylo by to přinejmenším pošetilé.Dodekafonie a
serialismus jsou obecně uznávané kompoziční techniky. Jedinec, který
chce tvrdit, že jejich existence je omyl či dokonce nesmysl, se ocitá v
pozici blázna, který tvrdí něco obdobného názoru, že Igor Stravinskij
byl šarlatán, či, že Mahler je ve skutečnosti podprůměrný skladatel
přeceňovaný jistou částí společnosti (s oběma názory jsem se osobně
setkal).
Moje generace začala brát „hudební rozum“ v době, kdy zdaleka nevládl
jeden kompoziční směr. Tehdy v 60.letech ještě stále žily tendence
„socialistické“ hudby padesátých let (a nebyly zdaleka vnímány co by
muzeální záležitost), jako žhavě aktuální byla vnímána díla mnohých
žijících „klasiků hudby 20.století“, jejichž dílo nebylo doposud
uzavřeno (Stravinskij, Šostakovič, Britten), byli tu právě se rodivší
zastánci sónického vidění hudebního světa, pop-music se začínala
vehementně hlásit o svá práva jako rovnocenný, plně umělecký žánr, byli
„jazzmani“, začínalo v náznacích etno. Dodekafonisté a serialisti pak
byli viděni jako jedna z možných variant hudebního myšlení, přičemž
nějaký čas byli v Čechách pociťováni jistou částí odborné veřejnosti
jako „hlavní linie“. Mezi takto hrubě a zjednodušeně naznačenými liniemi
pak existovaly nejrůznější snahy o osobitá propojení, o syntézy.
Uvádím to vše proto, abych naznačil naši generační zkušenost. Nikdo si v
této houšti stylů a tendencí nemohl totiž myslet (nebyl-li solipsistický
ješita), že jeho směr je ten jedině správný a že jedině on má právo na
život.
Můj spisek je malou obhajobou vlastního pohledu. Nečiním si nikterak
nárok na vlastnictví absolutní pravdy. Dovolím si však požadovat pro
svůj názor právo místa na slunci.
(Souboj intuitivního a racionálního.)
Jestliže v duchu předchozích úvah připustíme, že skladatelův hudební
postoj je dán kombinací racionálního a iracionálního, je nutné také u
každého jedince konstatovat rozdílnou míru zastoupení obou složek. Musím
proto při popisu svého poměru k serielním technikám začít tím, že základ
mých hudebních „choutek“ je v pocitové sféře. Kompozicím vytvořenými
serielními technikami jsem jako posluchač nadřazoval podvědomě díla jiná
a samozřejmě jsem podle těchto svých recepčních zkušeností také
komponoval. Racionální vysvětlení vlastních hudebních postojů se
dostavovalo často druhotně a vyvíjelo se v souladu s nově nabývanými
zkušenostmi kompozičními, posluchačskými i teoretickými.
(Dva jevy: atonalita a dodekafonie,respektive serialita.)
Dodekafonie vznikla původně ze snahy dát atonalitě řád. (Ponechme
stranou polemiky o termín atonalita a používejme jej v běžně užívaném
smyslu pro hudbu, v které nelze nalézt tonální centrum.) Máme vlastně co
do činění s dvěma jevy: se samotnou atonalitou a její následnou
dodekafonickou - později serielní - organizací. Upozorňuji na to proto,
že vnik každého z obou jevů bývá vysvětlován poněkud odlišným způsobem.
(Otázka: Směřoval vývoj k atonalitě? Hledání zdrojů.)
I když historie přisoudila autorům 2.vídeňské školy místo
„revolucionářů“ v hudbě, oni sami sebe často označovali za dokonalé
tradicionalisty a z určitého úhlu pohledu jimi skutečně byli. Není proto
divu, že jeden z podstatných způsobů jejich vysvětlování - dovoluji si
provokativně vložit - „údajně“ zákonité nutnosti vývoje směřujícího od
tonality k atonalitě (Webern ve své přednášce říká: „Chci Vám dokázat,
že tonalita opravdu zemřela“) spočíval ve vyhledávání „předchůdců“. V
mnohých vysoce chromatizovaných pasážích z díla Brahmsova a hlavně
Wagnerova byla shledávána tendence rozložit vztah k tónice. Vzorovým
dílem tohoto druhu je Tristan a Isolda, kde se celé desítky stran
partitury skladatel umně vyhýbá tónickému akordu a tím navozuje dojem
nekonečného bloudění, které nikdy nespočine v pevném bodu. Upozorňování
na jevy, které bezprostředně předcházely atonalitu, a které k ní hudbu
„dovedly“ - to je obecně přijímaný výklad a nalezneme jej snad v každé
knize zabývající se tímto problémem.
Pokusím se přednést jiný „filosofický“ výklad míst, která bývají při
apologii vzniku atonality uváděna. Anton Webern cituje ve své studii
Cesta ke kompozici s 12 tóny příklad ze závěru Brahmsovy kantáty Zpěv
sudiček. S krásně zaníceným postojem znalce a zároveň okouzleného
milovníka hudby obdivuje zajímavé harmonické vybavení závěrečných taktů
skladby a dokumentuje na nich rozklad klasické kadenční tonality. Zkusím
položit otázku: Co když zde skladatel umístil harmonická vybočení ne ve
snaze docílit pocitu oslabení základní tóniny, ale proto, aby byla
oceněna zajímavá a originální cesta od tóniky do vzdálených míst a zpět?
Tónika by pak ale pro pochopení tohoto jevu měla být ve vědomí
posluchače stále latentně přítomna a ne zapomenuta. Jen tak poznáme a
zároveň obdivně pochválíme prošlou cestu a úctyhodnou vzdálenost od
domovského přístavu tóniky. Základní tónina Zpěvu sudiček je dokonale
stvrzena předchozím průběhem kantáty. Leží v ní bezpečně oba velké
základní díly „A“ třídílné stavby. Právě proto si může skladatel dovolit
v závěru vzdálená vybočení bez rizika, že dojde k přetržení
posluchačského pocitu základní tóniny. Z tohoto pohledu se domnívám, že
u Brahmse nejde o snahy uvolnit tonalitu, ale naopak o práci v oblasti
harmonie založené na předpokladu pevného pocitu tóniky.
Rovněž tak si dovolím přednést jiný výklad proslulých harmonií ve
Wagnerově Tristanovi a Isoldě.
Především je nutné vyvrátit někdy tradované informace o tom, že se v
tomto díle ozve tónický akord vždy jen na konci jednání. Není tomu tak.
Řada ploch je kadencována více méně navykle, některá místa se dokonce
vyznačují harmonickou statičností a dlouhými prodlevami na tónice. Zde
bychom mohli velmi dobře hledat jevy předcházející francouzský
impresionismus. Pro mnohé plochy scén hlavních hrdinů použil Wagner
proslulé „tristanovské“ harmonie s četným užitím chromatických postupů a
nedokončenými kadencemi. Nejčastěji se těsně před předpokládaným
spočinutím na tónice odbočí za pomoci některého z typů klamných spojů.
Toto nekonečné kadencování je geniálním nápadem, pomocí kterého je
vyjádřen mimohudební obsah díla: Nenaplněná láska obou protagonistů děje
- proslulá tristanovská věčná touha - je adekvátně vyjádřena nikdy
neuspokojeným „hladem“ po tónice. Skladatel předpokládá, že posluchač
bude tóniku vyžadovat a v souznění s předváděným dějem opery se mu jí
nedostane stejně, jako nedošlo k naplnění lásky Tristana a Isoldy. Pro
správné pochopení hudby této opery je tedy podle mne tedy nutné, aby
posluchač sledoval kadenční směřování k nevyslovené tónice, aby tonální
centrum cítil, a ne jej ve svém vědomí zrušil.
Druhý z harmonických jevů tristanovské harmonie je silná chromatizace
melodiky a akordiky. Chromatizování hudebního jazyka je vytváření
umělých citlivých tónů. Ohraničíme-li tóninu více citlivými tóny, než je
obvyklé, sedí na svém místě ne labilněji, ale pevněji. Proto ani
chromatický prvek v Tristanovi necítím jako rozkládání pocitu tonality,
ale naopak jako jeho posilování.
Je vlastně napodiv, proč hledali apologeti atonální hudby oporu právě u
Brahmse či Wagnera. (Byl to snad „vlastenecký“ syndrom německých
hudebníků?) Mnohem snáze se hledají prvky rozkladu tonality v Debussyho
sónicky cítěné akordice, nebo v hudbě vzniklé před pevným ustavením
kadenční harmonie.
Není však vůbec důležité čím atonalisté vysvětlovali vznik nového
harmonického jevu. Atonalita prostě vznikla, ať jí někdo vyvozoval z
předešlého vývoje, nebo ne.
(Zde byla původně malá kapitola o mém častém vnitřním rozporu: Kdykoliv
narazím na rozdíl mezi osobním pohledem a pohledem autorit, zakolísám ve
své jistotě. Možná až ke své škodě nejsem - alespoň se tak domnívám -
tak ješitný, abych musel trvat na tom, že zrovna já mám neotřesitelnou
pravdu. A rozdílné vidění výše popisovaných harmonických struktur u
Brahmse a Wagnera je přesně takovým případem.
Je docela možné, že jsem zvláštní typ hudebníka s abnormálně vyvinutým
pocitem tónické setrvačnosti. A že cítím vnitřně tóniku tam, kde už jí
dávno ostatní nehledají.
Pro můj spis však tato kapitola byla zbytečnou vsuvkou, která narušovala
spádnost textu.)
(Pokus o vysvětlení: Vznik pocitu tonality a atonality.)
Jak vůbec pocit tóniky v posluchačově vědomí vzniká? Mám tento osobní
pohled: Zazní-li prvý, zatím izolovaný tón skladby, máme tendenci jej
vidět jako „střed světa“, jako centrální bod. Objektivně je to snad dáno
souznějícími alikvótními tóny, které zvuk ohraničí a vymezí. Společensky
je to asi dáno našimi hudebními zkušenostmi ukládanými do našeho
podvědomí už od nejútlejšího věku. Jsme obklopeni v drtivé většině
tonální hudbou a na tonální oporu při procesu chápaní hudební struktury
jsme naučeni a vyhledáváme ji.
(Snad proto někteří propagátoři nové hudby toužili po vymýcení veškeré -
škodlivé? - předchozí hudby. Stále žijící tonální hudba totiž podle nich
kazila přijímání atonální hudby. Velmi podobného druhu jsou sny
některých pedagogů hudební kompozice. Podle jejich názoru má být soudobý
skladatel oddělen od na scestí zavádějící tradiční hudby. Vnímání
kadenční harmonie běžné v hudbě Bacha, Mozarta, Beethovena atd., je
mladému skladateli na škodu. Tento sen se však ukázal jako
nerealizovatelný. A já se přiznám, že jsem tomu rád. Nechtěl bych žít v
hudebním světě, kde neexistuje Velká mše h moll, symfonie Jupiter,
Patetická...)
Druhý zaznělý tón může prvým tónem ustavenou tóniku potvrdit, nebo
nastolením tóniky jiné - byť třeba zase dočasné -zrušit. Porovnejme
možnost zaznění tónů c - e a tónů c - f . V prvém případě si posluchač
utvrzuje tonalitu c (e je tónem ležícím v alikvotní řadě „in c“), v
druhém případě si posluchač zpětně přehodnocuje tón c z primy na kvintu
tóniny f. (Čistá kvarta od základního tónu směrem vzhůru není v
alikvotní řadě vůbec přítomna! Snad bychom jí při určité toleranci mohli
hledat v 11.tónu řady. Rozhodně je však jednodušší a pro naše hudební
povědomí přirozenější vysvětlení s přehodnocením na tonalitu „in f“)
Třetí tón pak vnáší další podnět, atd., atd. Praxe je samozřejmě mnohem
složitější, než tyto jednoduchoučké příklady. Výsledné tonální zakotvení
jednotlivého úseku skladby je dáno mnohočetnými vztahy mezi jednotlivými
tóny, mezi jejich kombinacemi. Spolupůsobí tu další komponenty: poloha,
úprava souzvuků,užitý rytmus, metrum, barva...
Abychom docílili pocitu zrušení tonálního centra, je zapotřebí učinit
jisté operace: Budˇ tonální vztahy patřičně nerozvinout, nebo je naopak
zkomplikovat k nepřehlednosti.
Výše uvedený výklad vzniku pocitu tonality naznačuje, že již
nejjednodušší tónové vztahy většinou pocit tonálního centra navodí. Je
nemnoho jednoduchých kombinací tónů, které mohou vést k dojmu
nezakotvenosti. Jako příklad lze uvést vrchol skladby Witolda
Lutoslawského Muzyka žalobna, kde zní po dlouhou dobu tritón c - fis.
Druhý způsob - tonální vztahy komplikovat - je užíván mnohem častěji.
Paul Hindemith se pokusil ve svých teoretických spisech dokázat, že
Schönbergovy atonální skladby jsou v podstatě tonální. Rozbor však
působí příliš knižně a v reálném zvuku nepřesvědčivě. Schönbergovy
hudební struktury jsou z hlediska snahy vyhledávat tonální centrum
sluchově nedešifrovatelné. Nedešifrovatelnosti je dosaženo zmiňovanou
složitostí, která je v zájmu celistvého dodržení atonality důsledně
dodržována po celou skladbu.
(Pokus o popis pocitu: Jak posluchač tonalista vnímá atonální hudbu.)
Posluchač (byť třeba podvědomě) vyhledávající tonální oporu, tonální
výklad slyšené atonální hudební struktury se v průběhu díla „topí“ v
nepřehledných strukturách od kterých není většinou ani na chvíli
osvobozen. Podle mého vidění je to asi něco takového, jako když slyšíme
cizí řeč, které nerozumíme, respektive rozumíme velmi špatně. Chvíli se
snažíme něco pochytit, po čase ale umdlíme a bez porozumění slyšenému
textu vnímáme jen zvukové struktury. Tento druh vnímání jazyka může sice
také přinášet radost, ale chybí mu něco podstatného: nerozumíme, nevíme
o čem je řeč.
V posledních větách jsem pochopitelně vstoupil na subjektivní pole. Znám
pohledy a názory apologetů atonální hudby: Tato hudba se má poslouchat
jiným klíčem. Vyhledávat v ní tonální vztahy je chybné. I já jsem se
naučil atonální hudbu poslouchat bez tonálního klíče. Jinak to ani není
možné, pokud chcete tuto hudbu nějak pochopit a vstřebat. Dodnes jsem se
však nezbavil pocitu, že mi v takovémto druhu hudební struktury něco
chybí. Chybí mi jistá přehlednost, jistý druh organizace právě slyšeného
a také bohatší vztahy, které přinášejí distanční poměry jednotlivých
tónů mezi sebou a zároveň jejich umístění vůči tónice a jí vyvolanému
„rastru“. Vím, že pro nadšené zastánce atonální hudby pronesu něco
absolutně mylného a nepřijatelného: Pro mne je však atonální struktura
oproti tonální méně přínosná, méně bohatá, méně kvalitní. (Možná proto
hledal Schönberg jiný druh organizace, který měl tonální vazby nahradit
- o tom budu psát dále.)
Abych byl teď správně pochopen: nerad bych byl podezírán z jakéhosi
hudebního primitivismu v tom smyslu, že neustále očekávám od hudby zcela
jasné, na první poslech rozeznatelné hudební vztahy. To vůbec ne!
Naopak: Hudební řeč je často založena na cítěném, nevysvětlitelném. To,
co mi u důsledně atonální hudby vadí je ona nekontrastnost
nedešifrovatelného. V klasické tonální hudbě jsou také celé úseky
tonálně nevyložitelných ploch (například bezpočtukrát v provedení
sonátových forem). Školská harmonie vykládá modulaci jako přechod z
tóniny do tóniny. Tím skutečně modulace je, ale často jde v modulačních
úsecích o něco jiného: o tonální neklid. Mnohokrát lze nalézt v
hudebních dílech případ modulací, které skladatel vede ne nejkratší
možnou cestou, ale záměrně přes mnohé zprostředkující tóniny – a to
právě proto aby prodloužil místo tonálního nezakotvení. Jak často
nalezneme například na místě přechodu z hlavního do vedlejšího tématu v
repríze sonátové formy modulaci z tóniky do - tóniky! Tyto modulačně
neklidné plochy fungují co by kontrast k tonálně zakotvenému a ač se to
nikde nedočteme, bylo by možné je označit za atonální. To pak skýtá
slyšené dílo možnost hierarchicky zpětně přehlédnout, lépe uchovávat v
paměti za účelem složení si celku ve vědomí a tím pádem pochopení
přednášené celistvé myšlenky uměleckého díla.
Mnozí obhájci složitých atonálních struktur vysvětlují, že tuto hudbu je
třeba vnímat zvukově barevným „klíčem“. Podle mne je to však nemístné
zjednodušení. Atonální hudba, tak, jak ji pěstovali autoři Druhé
vídeňské školy, obsahuje přes absenci tonálního centra takové množství
dalších vztahů, že poslouchat tuto hudbu jen jako pouhé zvuky znamená ji
nepochopit. A o to zcela jistě ani Schönbergovi, ani Bergovi, ani
Webernovi nešlo. Stačí si přečíst několik ukázek z jejich veřejných
vystoupení, nebo z jejich korespondence. Otázka sónické hudby, která je
z drtivé části atonální by patřila do jiného spisu.
Zajímavý je pro mne citát ze Stravinského Rozhovorů s Robertem Kraftem:
„Já dnes například slyším tonálně celou první větu Webernovy Symfonie
(nejen to proslulé místo v c-moll) a melodicky ji asi každý slyší
tonálněji než před dvaceti lety“ (strana 434). Tato myšlenka ukazuje, že
pocit tonality, tonální dešifrování jsou posuvné. U nezvyklých
harmonických a melodických struktur jsme nejdříve zaskočeni novostí.
Neumíme nový způsob organizace tónů dešifrovat“. Časem si však na
nezvyklosti zvykneme, osvojíme si je, přijmeme je do svého slovníku a
vztahy jsou nám zřejmější. Takto si i můžeme vysvětlit rozličnou míru
schopnosti různého druhu posluchačů vnímat tonalitu. Zcela nevyškolený
posluchač se tonálně (ostatně i jinak!) neorientuje ani v malinké
skladbičce. S rostoucími zkušenostmi orientace roste a roste. Kdo je
však vlastně ten pravý posluchač? Ten zcela nevzdělaný, nebo naopak
maximálně poučený, či ten někdo uprostřed? Dá na tuhle otázku někdy
někdo odpověď? Málokdy se o tom hovoří, je však nutné poznamenat, že i k
získání posluchačských zkušeností je zapotřebí talentu, kterým každý
není obdařen.
Občas se také užívá k obhajobě atonality argumentu řekl bych
sociologicky-politického: „Nadvláda“ tóniky je popisována jako tyranie a
atonalita jako demokratické osvobození se ze jha. Tento argument mi
připadá jednak mírně směšný, ale taktéž nepřesný. Tónika - hlavní tónina
skladby často svou tyranii přepustí jiným, tj. jiným tónikám. Není to
právě obraz demokracie? Ostatně v každé společnosti musí někdo
rozhodovat. Jde jen o to, jakým způsobem je tento „rozhodovač“ určen.
K vysvětlení postavení vynálezu atonality se velmi často užívá
historicko-vývojový argument. Atonalita vystřídala tonalitu, je novější
a tudíž kvalitnější. Toto vidění souvisí s filosofickým názorem vzniklým
ve své podstatě někdy v renesanci a utvrzeném v obrození: Svět se vyvíjí
k lepšímu. Nemyjeme se u potoka, ale v moderních koupelnách. Nejezdíme
na koni, ale létáme v (relativně) dokonalých strojích. Zatímco ve
středověku běžel posel se zprávou do vedlejší země řadu dní, my máme
telefony, faxy, e-maily. Jedním z podstatných znaků dnešní postmoderny
je ale odmítání takovéhoto náhledu na život lidské společnosti. Z
určitého pohledu všechny vynálezy moderní civilizace neposunuly naše
životy vůbec k něčemu lepšímu. Jak je tomu v umění? Nemusíme se opírat o
filosofické autority. Stačí některé zpochybňující dotazy: Je-li pravda,
že každé novější je lepší, je František Xaver Dušek lepší skladatel než
Johann Sebastian Bach jen proto, že žil později? Proč velký vzor
revolucionáře v hudbě Richard Wagner napsal po do budoucnosti
ukazujícím, atonalitu předjímajícím Tristanovi a Isoldě diatonické
Mistry pěvce?
Myslím, že jsem toho o atonalitě samé napsal dost. Konstatuji tedy na
závěr tohoto oddílu znovu, že pro mne se atonální hudba ochuzuje o jeden
výrazný prvek, který slouží orientaci ve skladbě, estetickému výrazu a
umožňuje mnohem hlubší a mnohotvárnější vztahy v hudební struktuře. Mám
uvádět příklady? Je jich na tisíce. Jednomu ale neodolám: 1.věta Sukova
Asraela - přechod mezi plochou vedlejšího tematu v reprise a codou.
Reprisa vedlejšího tématu v E dur navozuje dojem optimistické, až
vítězné nálady. Prudký skok do původní c-moll, hlavní tóniny věty nám
říká: Ne, ne! Neosvobodíš se od tragických momentů v životě. Osudově
drtivá působivost tohoto místa je zapříčiněna z velké části umnou
skladatelovou prací s tonalitou.
I po „objevení“ atonality se řada skladatelských autorit nevzdala práce
s tonálním centrem: Hindemith, Honegger, Šostakovič,Prokofjev, Britten,
atd., atd. A to nemluvím o všech možných stylech zahrnutých pod obecný
název pop-music, na kterou sice často - a osobně jsem přesvědčen, že z v
drtivé většině případů právem - pohlížíme my z břehu takzvané vážné
hudby s vrchu, jejíž recepci skutečnými masami posluchačů bychom však
přece jenom možná neměli podceňovat. I když ale pominu sféru popu, výše
naznačený výčet skladatelských osobností a skutečnost, že jejich díla
stále žijí a jsou pociťovaná jako aktuální výpověď je velikou podporou
mému vnitřnímu pocitu.
(Další oddíl: Dodekafonie a serialita.)
Arnoldu Schönbergovi jako výbornému znalci funkční harmonie a jejího
dokonalého řádu (učebnice Harmonielehre!) brzy začal chybět u atonality
organizační řád. Po dlouhém hledání prohlásil za náhradu klasické
funkční harmonie pro atonalitu dodekafonický systém. Základ „myšlení v
řadách“ není v podstatě nic převratného. Prazáklad nalezneme asi v práci
s cantem firmem. V řadě kompozic nalezneme jakýsi melodické jádro, jehož
užívání zaručuje jednotu ve skladbě užitého tematického
materiálu.(Příklad za všechny: Lisztova symfonická báseň Preludia.)
Novota u Schönberga spočívá v nutnosti užít postupně všech 12 tónů a
nutnost „točit“ řadu stále dokola - byť za různých obohacujících
možností (inverze, račí postupy a další).
Podle mého názoru dodekafonická organizace vůbec nenahrazuje starší a
dle některých historicky vyřazenou tonální harmonii. Jde o vzájemně
nesoudělné druhy organizace, které se vzájemně vůbec nevylučují.
Tonální harmonie je takové myšlení (Nemám teď vůbec na mysli školskou
harmonii s jejími 7 stupni, klamnými spoji, atd. - míním onu bohatou
paletu vztahů, kterou nabízí takzvaná rozšířená tonalita.), ve kterém je
průběh hudby neustále poměřován vůči pomyslnému centru. Melodické linie,
souzvukové druhy jsou autorem zasazovány do abstraktního tonálního
rastru. V takovémto myšlení je pak důležité nejen to, že jsme vyslechli
interval čisté kvinty, ale je také důležité, zda je tato kvinta postupem
od 1.stupně (tedy tóniky) k stupni 5., či od 4. k 1., nebo od 2. k 6.
atd.,atd. (Zde je asi klíč k mnou cítěným menším možnostem atonální
hudební řeči: V atonálním jazyce totiž slyšíme jenom onu kvintu bez
zmíněného zasazení do „rastru“. A to dává - alespoň mně - mnohem méně
možností skladatelského vyjádření.)
Dodekafonie a z ní vzniklá serialita jsou organizací následnosti tónů (a
to jak ve vertikálním, tak případně horizontálním směru) a v případě
seriality organizací dalších složek hudební řeči. Zatímco vztah k centru
můžeme pozorovat neustále každým okamžikem, dodekafonická řada či série
musí proběhnout v čase. Dokud jsme ji nevyslechli celou, neznáme její
přesnou podobu. K jednomu pomyslnému bodu - tónice můžeme distančně
vztahovat vše, co se v hudební struktuře odehrává, k řadě nutně
proběhnuvší v čase tak učinit nelze. Z řady se odvozují různé hudební
tvary, to však zase nelze učinit z cítěného bodu - tóniky. Lehkým
důkazem mého tvrzení o vzájemné nezastupitelnosti tonality a
dodekafonického - respektive serielního myšlení je to, že lze bez potíží
vymyslet tonální řadu.
Z pohledu mých hudebních zkušeností nemohu než konstatovat, že vznikem
dodekafonie nevzniklo něco, co by nahradilo tonální myšlení. A to přes
tvrzení otců Druhé vídeňské školy. Anton Webern ve své již zde zmiňované
studii Cestou ke skladbě dvanácti tóny hovoří o Bachově Umění fugy:
„Přesto zde ještě je tonalita“ (tak trochu rošťácky si neodpustím
subjektivní výlev: je to roztomilé Weberovo vidění - tonální organizace
hudby je pociťována jako prenatální stav, jako dětské nedospělé
žvatlání, ještě tomu na rozdíl od nás dospělých nerozumíme...Bach by
jistě velmi rád komponoval atonálně a dodekafonicky, ale měl smůlu, že
se narodil příliš brzy.), „najdou se tu věci, které směřují k tomu, co
je nejdůležitější u skladby dvanácti tóny, totiž k nahrazení tonality.“
Ani při nejdůkladnějším studiu této geniální skladby jsem kromě několika
modulačních ploch ve smyslu výše uvedených úvah o tonálně neklidných
místech nenašel nic, co by směřovalo k nahrazení tonality.
Nepřesné mi ostatně připadá i omezení zásoby tónů v oktávě na pouhých
12. Ve skutečnosti je náš tónový terén mnohem bohatší. Nedokonalé
hudební písmo neschopné zachytit řadu hudebních nuancí umí rozlišit
rozdíl mezi jen zdánlivě shodnými tóny (deformace „klaviaturovým“
myšlením!) cis a des, f a eis, apod. Pomineme-li pevně laděné nástroje,
všechny ostatní mají schopnost malé rozdíly mezi enharmonicky laděnými
tóny rozlišit a hudebníci s těmito nuancemi pracují. Právě nepatrnosti -
v daném případě maličkosti v oblasti ladění - činí z hudby živou
strukturu schopnou velice vyciselovaného vyjádření. Vzorně temperovaně
vyladěný dvanáctitónový terén je pro mne mnohem necitlivější, chladnější
a skýtá v mém pohledu mnohem méně možností. Belgický teoretik Gevaërt je
autorem teorie o chromaticko-dvojenharmonické stupnici (počítá i s tóny,
jako jsou deses, či aisis) o 32 tónech v oktávě. I když takováto věc
vypadá jako teoretická konstrukce a pro povrchně uvažujícího muzikanta
je kuriózní a směšná, připadá mi mnohem bližší realitě, než běžně
uváděných 12 tónů do oktávy.
Znovu musím připomínat, že všechny mé připomínky k dodekafonii jsou mým
subjektivním pohledem nemajícím za cíl dokázat, že jiné pohledy jsou
hodné zatracení. Serielní myšlení, které má základ v dodekafonii Druhé
vídeňské školy je důležitý „vynálezem“ hudby 20.století, je to obohacení
skladatelského myšlení. Z tohoto vynálezu vychází silný proud současné
hudby, vynález ovlivnil v mnohém i jiná stylová směřování. Já sám se
však bráním tomu ho přijímat jako povinnost, jako dogma. V konci minulé
kapitolky jsem zmínil některé skladatelské autority. Obdobně, jako
neužívaly atonalitu ve smyslu estetiky Druhé vídeňské školy, tak také
nepoužívaly serielní techniku (anebo zcela okrajově - Šostakovič užívá v
posledním období své tvorby poměrně často tematický materiál využívající
všech dvanácti tónů, dále však s tímto materiálem nepracuje ve smyslu
dalšího „točení“ řady) a není podstatou jejich myšlení. To je pro mne
vzpruhou ve vlastním vidění být kriticky ostražitý při některými
autoritami vyhlašované nutnosti projít dodekafonickým a seriálním
stadiem svého kompozičního vývoje a na základě toho radikálně změnit
svůj skladatelský jazyk. Nejsem si jist, jestli není slavná Boulezova
věta: „Nechceme provozovat žádná směšná proklínání (zde jde o nepřesný
překlad – smysl je jistě „žádná směšná proroctví“), nýbrž chceme jen dát
promluvit nejprostšímu smyslu pro realitu, když pravíme: je bezcenný
každý skladatel, který se staví mimo seriální usilování“ po letech spíše
než prorocká, tak legrační.
(Osm buřičských odstavců: Je serielní práce „vyšší stadium“?)
Nechtěl bych, aby následovné znělo jakkoliv útočně, ale nemohl jsem se
často zbavit dojmu, že seriální kompoziční práce může být použita
(zneužita?) jako berličky, které zbavují tvůrce odpovědnosti za invenci,
za originální rozvoj melodické linie, za logickou a přitom zajímavou
souzvukovou strukturu, atd. Jak jinak rozumět výroku Ernsta Křenka, že
„dodekafonie osvobodila konečně skladatele od diktatury nápadu“? Vždyť
na hudebním nápadu - a to ve všech složkách hudební řeči - přece stojí
tvůrčí práce! A právě míra invence odlišuje skladatele mezi sebou a je
(nebo do nedávna byla) měřítkem kvality. Samozřejmě lze snadno
namítnout, že i v seriální práci je nutné pracovat invenčně. Je to
stoprocentně pravda, podle mého osobního pohledu nicméně mnohý prvek
hudebního myšlení determinuje tento typ práce dopředu a tím je
skladatelova osobní tvůrčí odpovědnost de facto umenšena.
Schönberg sám tvrdil, že dodekafonická technika kompoziční práci dělá
těžší, a ne že ji ulehčuje. S tím lze souhlasit v případě, že má
vzniknout struktura, která je hudebně smysluplná. K těm mnoha
parametrům, které musí skladatel při své práci „uhlídat“, přibyl ještě
jeden další, a to takový, který umí pěkně zkomplikovat tvůrci život -
práce s řadou, sérií. Tak trochu si kladu otázku: K čemu je takovéto
zkomplikování si práce dobré? Představme si spisovatele, který si
usmyslí, že - dejme tomu - prvá písmena jeho spisu budou tvořit jakýsi
pandán hudební série. Oceníme spisovatelovu slovní ekvilibristiku
podaří-li se i za těchto podmínek napsat smysluplný text (takovéto věci
v poezii, či próze existují), ale pro samotný obsah napsaného nebude mít
tento prvek žádný význam – spíše jde o hříčku podobnou křížovce. Ať
míněnou písmenkovou řadu dodržíme, nebo ne, obsah na nich záviset
nebude. Přesně tak to cítím vůči řadě v dodekafonii, či serialitě. Pro
hudební obsah je to věc zcela vedlejší. Bohužel se od dob zakladatelů
Druhé vídeňské školy hudební nazírání mnohých posunulo k takovému vidění
hudby, které tvrdí, že není důležité, co vyjde za hudební strukturu,
hlavně, že bude dodržen systém. A pokud se zdá posluchači přednášená
hudební struktura nesrozumitelná, nelogická - je to jeho chyba. Systém
přece zaručil logiku!
Webern odpovídá na otázku, zda práce s řadou neomezuje svobodu invence
tvrzením, že dřívější skladatelé například ve fuze přece pracují stejně,
jenže ve starším sedmitónovém systému: „Podle smyslu je Umění fugy
totéž, co píšeme ve dvanáctitónové hudbě. U Bacha je to sedm tónů staré
stupnice, zde je základem stupnice chromatická.“ Přiznám se, že jsem
tuto myšlenku ne zcela pochopil. Umění fugy je skvělá skladatelská práce
postavená v základu na jednom tématu, ale z hlediska ideálů 2.vídeňské
školy zde nic více nenalezneme. Kde je jakýkoliv náznak serielní práce?
Copak je rozvíjení jednotlivých hlasů vytvářeno neustálým „kolotočem“
tématu? Kde se vzaly dílo úžasně oživující protivěty, protihlasy? Jak s
tématem skladby souvisí užité B-A-C-H? Jsem zde nad soudem dějinné
autority trochu v rozpacích.
Serielní hudební myšlení také může popírat skutečnost, kterou snad znají
všichni, kdo okusili komponovat: Užitý materiál, definitivně stanovená
hudební struktura v rozpracovaném díle vyžaduje své, zavazuje skladatele
k tomu, že některá další řešení může použít, jiná naopak ne. Bohuslav
Martinů říká ve svých statích otištěných ve sborníku Domov, hudba, svět:
„Je zde něco, co se nedá definovat, organismus sám vyžaduje určité věci,
jimž se, jak se zdá, musíme podrobit, ale nemáme nad nimi jiné moci, než
se jim intuitivně podrobit.“ Dodekafonie a serialita v mém vidění tento
požadavek hudebního materiálu znásilňuje. Použitím dodekafonie či
seriality může vzniknout nové originální kompoziční řešení, které však
nemusí být „správné“. Co je to správné? - ptá se ihned apologet
serialista. Že existují správná a nesprávná kompoziční řešení, o tom nás
přesvědčí náčrtky skladatelů, jejich retuše v hotových kompozicích, atd.
O správných a nesprávných kompozičních řešeních jsou hodiny kompozice.
Poznat, co je správně, a co ne, je v konečné instanci výsledkem souhry
řady komponentů: autorova citu, autorových zkušeností, společenských
procesů, vývinu stylů, vývinu hudební řeči z obecného i individuálního
pohledu a co já vím ještě. Často, dokonce se obávám, že ve velmi často
na správné „netrefíme“. Jen jedno je jisté: Neexistuje zaručený recept.
Proto je kompozice na jedné straně krásné dobrodružství, na druhé straně
hrozné řemeslo s nejistým výsledkem.
Dodekafonie a serialita nás zdánlivě od starosti hledat „správné“
osvobozují. Dávají pocit objektivní jistoty. Jsou skladatelé, kteří jsou
spokojeni se svou prací, vědí-li, že „toto cis je zde proto, že je
součástí raka základní řady, toto as proto, že je součástí invertované
řady“ atd...Je to však opravdu zaručený prostředek? Mé osobní poslechové
zkušenosti mne o tom nepřesvědčují. Osobně si u těch, kteří tuto vnější
jistotu potřebují, kladu otázku: Jak věří svému hudebnímu instinktu, své
invenci, potřebují-li mimohudební potvrzení o správnosti jimi vytvořené
hudební struktury? A půjdu ještě - asi již drze - dále: Jaká je míra
jejich hudebního talentu? Co vlastně hudebně cítí?
Schönbergovi, Bergovi a Webernovi šlo v dodekafonii kromě organizace
„beztvarého“ atonálního jazyka také o jednotnost použitého materiálu.
Webern píše: „Jde o vytvoření co nejvíce souvislostí!“ Tato jednota je
jedním z prvků, díky které považuje posluchač - a to i instinktivně, bez
jakéhokoliv odborného rozboru - sledovanou hudební strukturu za
logickou. Serielní typ práce skutečně požadovanou jednotu umí navodit.
Otázkou pro mne osobně je, jestli v díle Schönberga a hlavně Weberna
nedošlo k jistému „zbožnění“ požadované jednoty. I díla autorů mnohem
méně si racionálně zaručujících jednotu užitého hudebního jazyka
pociťují vnímaví posluchači jako logická, nenahodilá. Pozdní Bohuslav
Martinů pracující velmi fantazijně (jak sám říká: metodou volného
tvoření) není pro posluchače o nic méně jednotný, než třeba v té samé
době vznikající serielní Boulez. Lze-li zajistit jednotu hudebního
materiálu i jinak, nemohu přece pak tvrdit, že jedině serielní práce je
k tomu ten pravý prostředek, jak to mnozí činí. Ostatně díla Bachova,
Mozartova, atd. vytvořena „postaru“ intuitivně jsou pro mne ještě po
desetiletí zkušeností s poslechem hudby logičtější a jednotnější, než
většina přísně serielně vytvářených struktur. Mnohá literatura
zabývající se soudobou hudbou připouští, že serielní prací a úplnou
aleatorikou tvůrčího procesu dosáhneme posluchačsky téhož.
Občas u serialistů potkáme názor, že téma ve starší hudbě bylo jen
proto, aby byla zaručena jednotnost materiálu. S tím nemohu souhlasit.
Tematický materiál přece není v kompozici jen jako nějaká kostra (na
rozdíl od řady, či série), ale je zde jako důležitý subjekt určený pro
posluchačovo vnímání, jako podstata toho, co má být hudbou sdělováno. Je
to základní buňka k porozumění, z které se odvíjí mnoho dalšího. Vzdání
se starosti o pregnantní prvotní tematický materiál je pro mne osobně
velmi výrazné ochuzení hudební výpovědi.
Vím, že nadšenci serialistovi zní tyto věty nepřijatelně. Nemohu však za
to: Já to tak po řadě let, po které se pohybuji v hudebním světě, vidím.
A nemohu, než opět připomenout, že jsem si vědom subjektivnosti svých
postojů, že jsem si vědom existence odlišných, protilehlých postojů. Ale
nemohu také, než žádat o prostor pro své vidění hudebního světa.
(O Freunde, nicht diese Töne: Nechme teorie, hovořme o hudbě.)
Hudba se hraje v sále, poslouchá z CD, studuje z partitur a účelem je
předat hudební myšlenku, hudební zážitek. Všechny systémy jsou jen
prostředek a většinu posluchačů nezajímají. Skladatel by měl umět být
posluchačem vnímajícím hudební sdělení bez ohledu na užité autorovy
postupy. Jinak vlastně nebude schopen posoudit žádnou hudbu.
Psal jsem v úvodu o své posluchačské preferenci jiných autorů, než jsou
klasikové Druhé vídeňské školy. Pokusím se nalézt příčiny toho, proč
tomu tak je.
Počátek je jistě v mnou výše popisované pocitové sféře. Můžeme za to, že
v nás něco vzbuzuje příjemné pocity, zájem, a něco ne? Nicméně musím
dostát mnou samým vyřčené zásadě o požadavku kombinace citového a
racionálního prvku skladatelova vědomí. Musím hledat rozumové důvody.
Bylo by jistě nezáživné, a ani na to nemám dost časových možností ,
abych rozebíral jednu skladbu za druhou. V zájmu stravitelnosti tohoto
spisku se omezím na obecné poznámky.
U hudby Arnolda Schönberga postrádám v zásadě dvě věci: Silnou prvotní
invenci, kterou bezpečně vládnou jiní „klasikové“ hudby 20.století a
jistý druh přehlednosti - to jak ve vertikálním, tak v horizontálním
smyslu. O významu prvotní invence pro mé cítění hudby jsem psal, nemá
smysl tedy tento bod již rozvádět. Snad jen podotknu, že tato poznámka
se týká v mém pohledu všech Schönbergových děl. Jak tonálních, tak
atonálních.
Pokud se týká přehlednosti: Jistě jde o moje osobní hudební choutky, je
mi však vzdálený neustálý expresionistický tah, který nikdy nepoleví, od
kterého si neodpočineme. Odvolávat se na klasickou hudbu je samozřejmě
při spisování o tvorbě 20.století riskantní (hleďme ho, konzervativce!).
Nicméně obdivuji u mistrovských klasických děl tektonickou
heirarchičnost. Závažná plocha je vystřídána méně závažnou (jak moudrá
je z nejvyššího neškolského pohledu přímo filosoficky dialektická souhra
hlavního tématu a takzvané mezivěty v klasické sonátové formě!), hustá
faktura jednoduchou, tonální plocha tonálně neklidnou, atd. U
Schönbergových skladeb tyto kontrasty nenacházím. Jeho díla jsou dosti
často neměnným proudem velice si příbuzných faktur. Totéž platí o
vertikálním pohledu na Schönbergovy partitury. Klasická hudba je jasně
plastická i v tomto smyslu. Muzikantovi je ihned jasné, které pásmo má
stát v popředí, které v pozadí, které úplně vzadu. Značky H a N, které
Arnold Schönberg (a také Alban Berg) používají ve svých partiturách pro
interpretovu orientaci svědčí o tom, že plastičnost pásem ze samotné
hudby nevyplývá. I když se interpreti skladatelovými pokyny řídí a
především dynamicky odstíní jednotlivá pásma právě předváděné hudební
struktury, co do smyslu zůstává daná hudba nehierarchická. O tom, že
posluchač umí sám rozeznávat v předváděné faktuře to hlavní od
vedlejšího svědčí řada detailů v uznávaných partiturách, kde je občas
doprovodné pásmo instrumentováno silněji, hustěji, než to hlavní
(nestranné měřící přístroje by to hravě dokázaly). Přesto posluchač
vnitřně slyší „správně“. Interpretův zásah při realizaci nehierarchické
struktury proto de facto mnoho nepomůže.
Totéž pro mne v zásadě platí o dílech Bergových, i když ta se mi jeví
mnohem přehlednější. Bohužel i zde sám za sebe musím trvat na výtce o ne
zcela jedinečné prvotní invenci, a to i v „nejčitelnějším“ Houslovém
koncertu. Jistě není vhodné kritizovat tak nádherně humanistické dílo,
jakým je Vojcek. Přesto ale: Kolikrát jsem četl o promyšlené stavbě 3x
pěti obrazů, kdy každou pětici tvoří jedna cyklická skladba. Nemohu za
to, ať jsem se namáhal sebe víc, nerozpoznal jsem nikdy v 1.jednání
svitu, či v 2.jednání symfonii. „Na papíře“ jistě vše souhlasí. Tak
seriozní umělec, jakým Alban Berg byl, by nepustil do světa něco, co
není pravda. V praxi vše však působí jako něco neověřitelného. A jedním
z podstatných důvodů toho je pro mne právě výše zmiňovaná ne příliš
výrazná prvotní invence a sluchem těžko dešifrovatelná složitá
souzvuková i stylizační struktura, která by umožňovala čitelnost
předváděné hudby.
Hudba Antona Weberna je zcela jiného druhu. Na rozdíl od učitele
Schönberga a kolegy Berga píše „objektivní“ styl, který usiluje
především o dokonalou poměrnost tvarů. Webern vidí vzor v přírodních
tvarech, kterými jsou třeba vločka, stavba květin, pavučina, apod. Tento
abstraktní ideál pak dokonale realizoval ve své hudbě. Pro mne jako
posluchače jsou však ty pravidelnosti, kterými Webernovy skladby
oplývají (mám na mysli všechny ty inverzní, račí, augmentační a další
postupy) trochu mechanické. Jestliže předvedeme nějaký hudební tvar
dejme tomu pozpátku, to ještě nezaručuje stejně hodnotný hudební obsah.
Hlavně tu ale působí objektivní skutečnost platná pro evropskou hudbu
vývojového typu, do které Webernovo dílo jistě patří: Hudební čas není
symetrický. Celek (jakékoliv velikosti) hraný podruhé má v posluchačově
mysli již jiný rozměr. Toto poznání vede skladatele k řadě kompozičních
úkonů: Ke krácení repris, k variování - a tím pádem obohacování novými
informacemi - opakovaného, k stavění vrcholu ne doprostřed, ale do
takzvaného zlatého řezu, apod. Proto jsou přesné symetrie v hudbě
vlastně problematické. A z těchto důvodů jsou pro mne Webernovy
symetrické struktury více zajímavé při studiu partitury, než při
poslechu. Nemohu se často vyvarovat pocitu, že Anton Webern obětoval
hudební myšlenku myšlence převzaté z jiné oblasti našeho světa. Dejme
tomu poslední Webernův opus: Variace. Kolik je zde důmyslu ve vztazích
mezi tóny! Vynahradí to však posluchačský dojem, že až na výjimky
slyšíme po celou skladbu čtyřtónové figurky? Jakoby zde skladatel zcela
opomenul jeden z požadavků kompoziční práce střídat velikost frází.
Mnohým takzvaným „kleinmeistrům“ vytýkáme neustálou nekontrastní
osmitaktovou stavbu. Podle mého názoru jen ještě stále, ač více jak 50
let starý, nezvyklý Webernův hudební jazyk zapříčiňuje, že nám zde
čtyřtónové figurky nepřipadají monotónní a vlastně - mám se to odvážit
napsat? - netvůrčí.
Opět připomínám, že jsem si vědom subjektivnosti svých soudů. Mé
připomínky jsou názory někoho dívajícího se na hudební záležitosti hudby
20.století z určitého místa, z určitého úhlu pohledu. Schönberg, Berg i
Webern byli maximální profesionálové svého oboru a to, co je v mých
očích dělá méně vzrušivé než jiné autory této doby jsou velice nepatrné
detaily v celku požadavků na hudební tvořivost. Porovnejme umění
zakladatelů 2.vídeňské školy z takovými díly, jakými jsou přelévání vody
v lasturách, louskání ořechů na pódiu podle not, atd.,atd. Proti
takovýmto produkcím (není náhodou král nahý?) je třeba chránit
skladatele profesionála bezpečně zvládajícího matérii svého oboru.
Skladatele profesionála je třeba chránit před nejrůznějšími komerčními
kšeftaři, před nedovzdělanci a polovzdělanci, před pseudoprofesionály,
kteří se v raném mládí něco nemnoho naučili a od té doby si myslí, že
jsou maximálními odborníky, před vážně se tvářícími recesisty.
Pochopíme-li obrovské umění skladatelů 2.vídeňské školy, bude je konec
konců třeba občas hájit i před některými jejich - hudbu v jejím celku
nepochopivších - následovníky.
„(Bít, zabít, jen proto, že su liška?“ se zpívá v Lišce Bystroušce)
I když jsem občas „vystřelil“, má můj spis vyznít obranně. Vůbec si
nemyslím, že by nemělo smysl, aby někdo navazoval na ideály 2.vídeňské
školy a jejich následovníků. Ať má každý možnost dělat, co uzná za
vhodné. Jen se bráním - již jsem to ostatně výše konstatoval - tomu, že
seriální myšlení je „povinné“. Tu tam potkám názor, že dodekafonie a
následující směry jsou tou jedinou opravdovou skladatelskou technikou
hudby 20.století. Není to pravda. Ani historicky, ani objektivně. Po
celou dobu existence myšlenek serialistů existovala jiná stylová
směřování, jiné skladatelské metody. A nevidím důvodu, proč by se
skladatel jakékoliv generace nemohl postavit do linie těchto jiných
proudů.
Pomalu a neodvratně stárnu a stávám se pamětníkem. Nemohu, než
konstatovat, že jsem mnohokrát ze strany hudebníků a lidí kolem hudby
stojících v linii hudby navazující na tradice 2.vídeňské školy zažil
často až agresivní tlak s pocitem nároku na jedinou správnou pravdu. Vše
ostatní bylo v jejich očích špatné, historicky vyřazené, ba škodlivé.
Věty typu: „Někdo prohlédne dříve, někdo později, někdo vůbec ne“, výše
uvedený slavný Boulezův citát, literatura tvrdící, že každých 350 let
musí přijít stylový zlom (kde je to řečeno? A kolikrát se to už stalo,
abychom z toho vyvozovali historickou zákonitost?) o tom svědčí.
Často jsem byl já a mí kolegové, s kterými si hudebně rozumíme Liškou
Bystrouškou ze stejnojmenné Janáčkovy opery, která byla bita jen proto,
že byla liška. To, že komponuji tak, jak komponuji, a že zastávám tomu
odpovídající názory, není - mám být tak ješitný a napsat to? - nějakou
zabedněností mého hudebního vědomí. Moc dobře vím, co dělám a na jakém
místě vějíře současné hudby stojím. Vím, že si možná získám pár
posluchačů a interpretů (což je v očích některých nemístné, neetické
podlézání), ale také vím, že nebudu nikdy hrán na některých pro
skladatele prestižních pódiích, že pro mnohé kolegy z oboru jsem nemožný
břídil a že se od nich dočkám posměšků, že o mně bude leckdo psát (a už
také psal) nehezky, že mi z toho mohou dokonce v určitých případech
vzniknout díky některým radikálním kolegům existenční potíže. Tím chci
naznačit, že mnou zvolená cesta není, jak se někteří domnívají zas tak
pohodlná a prosta hořkých chvil. Nemohu ale dělat nic jiného. Mám svůj
hudební cit, své zkušenosti, své argumenty. Jako učitel i jako
rozhlasový redaktor se snažím - a doufám, že se mi to alespoň trochu
daří - být objektivní. Vždy upozorňuji na to, kdy říkám svůj čistě
subjektivní názor a kdy říkám obecně uznanou pravdu. Byl bych rád, kdyby
to však dělali i ti druzí. Bohužel poměrně často vidím kolegy, kteří
svou pravdu vydávají neochvějně za tu jedinou pravou a podle toho se
také chovají.
(„Pod palubou vody jako v žumpě!“)
Tato roztomilá slova se zpívají v Novákově Bouři. Náš koráb, koráb
vážného hudebního umění se topí. Myslím, že by bylo na čase spojit své
síly ve snaze uchránit seriózní tvůrčí práci, pravý umělecký pohled na
svět, opravdové čisté umění. A to může existovat v jakémkoliv hudebním
myšlení. Rozmíšky o to, jestli ten, či onen profesionální skladatel je
ten stylově „správný“ jenom zvětšují trhlinu v lodi. Mnozí získali
pomyslný záchranný člun a to jim stačí. Co na tom, že se celá loď topí!
Jiní vlastně rezignovali, hořekují v podpalubí a jsou rádi, když ještě
chvilku budou vegetovat. Někteří pumpují tak usilovně vodu, že si ani
nemají čas uvědomovat, jak je loď každou chvilkou hlouběji ve vodě.
Dostal jsem se od atonalistů a dodekafoniků někam jinam. Ale jen
zdánlivě. Mnou pozorovaná a zažitá stylová netolerantnost některých
kolegů také způsobuje - neříkám, že jen ona - troskotání lodi našeho
oboru. Je vůbec ještě udržitelný některými šířený názor o nevědomosti a
nekompetentnosti publika? (Proč tedy usilují o jeho přízeň?) Je vůbec
udržitelný celé století hlásaný názor o neustálém vývoji vpřed, kdy
lepší nahrazuje horší? Je udržitelný názor o jediné správné cestě? Není
opravdová síla uměleckého díla v něčem jiném, než v tom, zda se zařadilo
do „správné“ linie, či zda v něm bylo z hlediska užitého jazyka
vynalezeno něco nového? Co z tohoto pohledu vynalezlo Dvořákovo Stabat
mater, Mozartův Köchel 550, Faurého Requiem? A přece se s těmito a
množstvím dalších - z hlediska vynalezení nové hudební řeči nezajímavých
- stále posluchači ztotožňují jako s díly pro ně cennými. Není někde
chyba, kterou bychom měli hledat? A to ve společném tolerantním dialogu?
OK, podzim 1999.
|
|